Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Tory na środku. Po lewej stronie przystanek

 


Autor tekstu:  Tomasz Leyko

Autor zdjęć: Anna Magda

Autor wideo: Mateusz Romankiewicz

Biuro Prasowe UMWP

 

 Już nie tylko z Mielca do Dębicy, ale również do Padwi Narodowej można dostać się koleją. Od tygodnia na wyremontowanej trasie kursują pociągi osobowe Pol-Regio. Jest to możliwe dzięki zakończonej modernizacji torów z Mielca do Padwi Narodowej. Dziś podsumowano kolejny etap modernizacji mieleckiej kolei podczas specjalnego briefingu prasowego.  

 

Dla podróżnych powstały też nowe perony w Chorzelowie, w Tuszowie Narodowym i w Jaślanach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. reaktywowały kolejny odcinek podkarpackiej trasy, dzięki Inwestycji za 106 mln zł, realizowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020.

 

Bardzo się cieszę z zakończenia modernizacji kolejnego etapu mieleckiej linii kolejowej w tym przypadku odcinka Mielec-Padew Narodowa. Obiecaliśmy przed laty mieszkańcom że przywrócimy połączenia kolejowe na tej trasie z resztą Polski i to się teraz dzieje. Bez wątpienia kolej zwiększa możliwości rozwojowe miasta i łączy leżące na tej trasie miejscowości a także strefy ekonomiczne. Ponadto dzięki dodatkowej inwestycji w postaci bezkolizyjnego skrzyżowania oraz wiaduktu w Mielcu uda się zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu kolejowym oraz drogowym w całym mieście. Bardzo dziękuje władzom PKP PLK oraz marszałkowi Władysławowi Ortylowi za konsekwentne wspieranie i realizowanie od lat tych wszystkich strategicznych dla rozwoju Mielca koncepcji. Te inwestycje pozwolą mieszkańcom w inny sposób przemieszczać się do pracy czy też w innych celach, ale nade wszystko to dla Mielca i powiatu szansa przyciągnięcie inwestorów. Unia bardzo mocno inwestuje w kolej i bardzo mocno w Europie inwestowane są pieniądze właśnie w remonty lub budowę linii kolejowych. To się wpisuje w tą logikę, aby ludzie poruszali się też transportem publicznym - powiedział europoseł Tomasz Poręba

 

We wrześniu ubiegłego toku przywrócono połączenie z Dębicy do Mielca. Teraz dodatkowy odcinek linii i cztery przystanki zwiększą dostęp do kolei. Przejazd na trasie z Mielca do Padwi zajmie ok.16 min., z Dębicy około 50 minut. Inwestycje, prowadzone przez PLK z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają dostępność komunikacyjną mieszkańców. Możliwy jest rozwój kolejowych przewozów towarowych. Kolej zapewnia lepsze połączenia do podkarpackich stref ekonomicznych z innymi regionami.

 

 

Na odcinku Mielec – Padew wymieniono m.in. tory i rozjazdy oraz przebudowano 12 przejazdów kolejowo – drogowych. W Chorzelowie, w Tuszowie Narodowym i w Jaślanach przygotowano dla podróżnych nowe, wysokie perony, zapewniające wygodny dostęp do pociągów. Są tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Nowe obiekty dostosowane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Szerokie dojścia, zabezpieczone barierkami oraz ścieżki dotykowe, to istotne ułatwienia dla podróżnych niewidomych i niedowidzących. W ramach tego samego projektu w Mielcu przy ul. Sienkiewicza powstaje wiadukt drogowy nad linią i nad ulicą Sienkiewicza. Zastąpi on dwa przejazdy kolejowe co zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Sprawniejsza będzie komunikacja w mieście. Wykonano już m.in. przyczółki wiaduktu i tzw. płytę. Montowana jest stalowa konstrukcja, budowane są zjazdy z obiektu. 

 

Zamykamy kolejny etap tej ważnej inwestycji. Od tygodnia możemy już jeździć pociągiem do Padwi Narodowej. Remont przebiegał bardzo szybko i sprawnie za co chciałem podziękować wykonawcy. Uruchomiliśmy pierwsze pociągi pasażerskie do Padwi, systematycznie będziemy zwiększać ofertę tak jak deklarowaliśmy przy otwarciu odcinka Mielec – Dębica. Jest to ważne również w kontekście rozwoju gospodarczego tego regionu. To nie koniec prac w tym zakresie. Trwa budowa wiaduktu nad ulicą Sienkiewicza w Mielcu, który jest częścią tego projektu. Widzimy duże zainteresowanie mielczan tą budową. W Mielcu powstaje kolejne przejście podziemne. Następna inwestycja to linia Wola Baranowska – Padew. W przyszłym roku planowany jest przetarg na kolejną część modernizacji torów w kierunku Tarnobrzega. Trzeba też pamiętać, ze te inwestycje są możliwe dzięki Funduszom Europejskim. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w realizację tych epokowych dla tego regionu przedsięwzięć, przede wszystkim władzom PKP PLK o europosłowi Tomaszowi Porębie – powiedział marszałek Władysław Ortyl.

 

 

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje aktualnie największy program inwestycyjny czyli Krajowy Program Kolejowy na terenie całej Polski. Jeszcze niedawno mówiliśmy, że Polska jest wielkim placem budowy dzisiaj możemy śmiało powiedzieć że te inwestycje dobiegają końca. Zaawansowanie tego programu jest na poziomie 90% i warto w tym miejscu przypomnieć, że przecież zakończyliśmy pracę w stacji Rzeszów Główny, zelektryfikowaliśmy linię Ocice – Rzeszów, to linia 71 i w ostatnim czasie linie 102.  Współpracujemy z panem marszałkiem przy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, gdzie budujemy 14 nowych przystanków i lada dzień, otrzymamy pozwolenie na budowę nowej linii do lotniska w Jasionce. Pamiętamy, że w zeszłym roku we wrześniu po 12 latach udało się uruchomić pierwsze połączenia na  linii 25 Mielec - Dębica, teraz wydłużyliśmy ten odcinek o dodatkowe 18 km toru i mieszkańcy Tuszowa Narodowego, Chorzelowa czy Jaślan mogą w sposób bezpieczny, szybki i komfortowy dostać się czy do Mielca i dalej do Dębicy w kierunku Krakowa czy Rzeszowa – podsumował Mateusz Wanat - dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

W innym projekcie z myślą o pieszych, w rejonie stacji Mielec, budowane jest nowe przejście podziemne. Pod koniec br., wygodny trakt w ciągu ulic Drzewieckiego – Skargi połączy osiedla obok stacji. 

 

W pewnym czasie byliśmy przekonani, że ten transport kolejowy już całkowicie będzie zniszczony. Dzięki tym inwestycjom znów możemy podróżować koleją. Rewitalizacja linii doprowadziła do tego, że stoimy dzisiaj na pięknym peronie możemy z niego korzystać i w perspektywie tego co słyszymy będzie to ciągle rozbudowywane. Dzisiaj mamy możliwość dojazdu do Padwi, jutro jeszcze dalej, ale przede wszystkim transport, który odbywa się koleją na pewno jest bardzo ekologiczny bezpieczny i w dobie dzisiejszego kryzysu na pewno każdy będzie wolał z niego korzystać. Chciałem wszystkim podziękować, łącznie z posłem Fryderykiem Kapinosem, który nie mógł być dziś z nami – powiedział podczas konferencji wójt Józef Piątek.

 

PLK za 106 mln zł netto realizowane są w ramach projektu : „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew - Mielec - Dębica”. Projekt wpisany jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Wcześniejsze prace to koszt ponad 323 mln zł netto. Planowane są kolejne inwestycje w tym dalszy remont torów w kierunku Tarnobrzega. W przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na roboty budowlane.

 

Galeria zdjęć: 

Pełna galeria zdjęć: Facebook | Otwarcie nowego przystanku w Chorzelowie na L25