W podmiotach leczniczych nadzorowanych przez samorząd województwa podkarpackiego działają Rady Społeczne.
Zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2020 r., poz. 295 z późn zm.) w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą działa rada społeczna, która jest organem:
inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego;
doradczym kierownika.
Do zadań rady społecznej należy:
przedstawianie podmiotowi tworzącemu wniosków i opinii w sprawach:
zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
związanych z przekształceniem lub likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,
przyznawania kierownikowi nagród,
rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z kierownikiem,
(uchylona);
przedstawianie kierownikowi wniosków i opinii w sprawach:
planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
rocznego sprawozdania z planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
kredytów bankowych lub dotacji,
podziału zysku,
zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
regulaminu organizacyjnego;
dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez pacjentów, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;
opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej;
wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i statucie.
Art. 48 ust 5: Radę społeczną powołuje i odwołuje oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie podmiot tworzący. W posiedzeniach rady społecznej uczestniczy kierownik oraz przedstawiciele organizacji związkowych działających w podmiocie leczniczym.
Art. 48 ust 6 pkt 2:
jako przewodniczący:
przedstawiciel organu administracji rządowej - w podmiotach utworzonych przez ten organ,
wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa lub osoba przez niego wyznaczona - w podmiotach utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
jako członkowie:
przedstawiciel wojewody - w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego,
przedstawiciele wybrani przez odpowiednio: radę gminy lub radę powiatu - w liczbie określonej przez podmiot tworzący, albo przez sejmik województwa - w liczbie nieprzekraczającej 15 osób, albo przez podmiot tworzący podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą o ogólnokrajowym lub ponadwojewódzkim obszarze działania - w liczbie nieprzekraczającej 15 osób, w tym po jednym przedstawicielu Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych,
przedstawiciel uczelni medycznej wybrany przez rektora albo dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego - w szpitalu, w którym jest jednostka organizacyjna udostępniona na podstawie art. 89 ust. 3.
Art. 48 ust 7-12
Członkiem rady społecznej podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą nie może być osoba zatrudniona w tym podmiocie.
W posiedzeniach rady społecznej, w której skład nie wchodzi przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej lub Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, mają prawo uczestniczyć, z głosem doradczym, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych.
Członkowi rady społecznej przysługuje zwolnienie z wykonywania obowiązków w ramach stosunku pracy na czas uczestniczenia w posiedzeniach rady społecznej.
Za udział w posiedzeniach rady społecznej jej członkowi przysługuje od podmiotu tworzącego rekompensata w wysokości utraconych zarobków, jeżeli z powodu uczestnictwa w posiedzeniu rady pracodawca udzielił członkowi na ten czas zwolnienia z wykonywania obowiązków pracowniczych bez zachowania prawa do wynagrodzenia.
Sposób zwoływania posiedzeń rady społecznej, tryb pracy i podejmowania uchwał określa regulamin uchwalony przez radę społeczną i zatwierdzony przez podmiot tworzący.
Od uchwały rady społecznej kierownikowi przysługuje odwołanie do podmiotu tworzącego.”
Klauzula informacyjna (dot. Członków Rad Społecznych podmiotów leczniczych)
Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), informuję, że:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Województwo Podkarpackie al. Łukasza Cieplińskiego 4 , 35-010 Rzeszów.
Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. telefonicznie 17 747 67 09, listownie na adres Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie al. Łukasza Cieplińskiego 4 , 35-010 Rzeszów, kontakt osobisty w siedzibie Urzędu przy al. Łukasza Cieplińskiego 4 w Rzeszowie.
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu dopełnienia obowiązków określonych w przepisach prawa, tj. przygotowanie oraz przeprowadzenie naboru określonych w przepisach prawa , tj. przygotowanie oraz przeprowadzenie naboru do Rad Społecznych podmiotów leczniczych nadzorowanych przez Samorząd Województwa Podkarpackiego oraz w celu archiwizacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. C i lit. E ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.[art. 48 Ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 2190 z późn, zm.]
Odbiorcami Pani/Pana danych są odbiorcy uprawnieni z mocy przepisów prawa.
Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres wynikający z Instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie.
Posiada Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania.
Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
Pani/Pana dane nie będą poddane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji (profilowaniu),
Pani/Pana dane nie będą przekazane odbiorcy w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej.