Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Ludzie z łopatami przerzucają piach

 


Autor tekstu i zdjęć: Tomasz Leyko

Rzecznik Prasowy UMWP

 

Blisko 5 kilometrów nowej drogi oraz nowa przeprawa przez San o długości prawie 1800 metrów powstaną w Stalowej Woli. Dziś oficjalnie rozpoczęto budowę, a pierwszą, symboliczną łopatę wbił m.in. marszałek Władysław Ortyl. Inwestycja powstanie dzięki pokaźnemu wsparciu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

 

Nowa droga prowadzić będzie od Brandwicy przez Jastkowicę do Stalowej Woli. Przeprawa przez dwie rzeki Bukową i San będzie zlokalizowana na wysokości ronda w ciągu DK 77 (trasa Podskarpowa) prowadzącego w ul. Chopina. Na skrzyżowaniu tym zakończy się blisko 5-kilometrowy fragment nowej drogi.

 

Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, ze te inwestycje trzeba wesprzeć. Je zasadność jest dla nas oczywista. Wykonawcy, sprawdzonemu w realizacjach dużych przedsięwzięć życzę powodzenia – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

 

W symbolicznym wbiciu łopaty wzięli udział m.in.: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poseł Rafał Weber, parlamentarzyści senator Janina Sagatowska i poseł Krzysztof Sobolewski, były wiceminister, a obecnie wiceprezes PEKAO SA Jerzy Kwieciński, wicewojewoda Radosław Wiatr, wicemarszałek Ewa Draus i radna województwa Kamila Piech, prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny wraz z samorządowcami z powiatu i okolicznych gmin. 

 

Inwestycja ma kosztować 377 516 678 mln zł, a dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to kwota aż 302 317 049 zł. Budowę, która ma zakończyć się w 2026 roku, realizować będzie firma STRABAG Sp. z o.o.

 

Bardzo ważny dzień dla tego regionu. Dziś zaczyna się budowa tego mostu, ale to tylko jeden z elementów, jedna z inwestycji, które zgodnie z obietnicą realizujemy. Niedługo będą ogłaszane kolejne dobre inwestycje dla tego regionu, które będą w korelacji z tą dziś otwieraną. Dziękuję za współpracę administracji rządowej i samorządowej, bo tylko przy wspólnych działaniach można robić rzeczy wielkie  - poseł Krzysztof Sobolewski.

 

Ten most wpisuje się w tutejszy krajobraz i krajobraz Podkarpacia, zarówno ten turystyczny, jak i gospodarczy.   Ma charakter innowacyjny, chcemy żeby te innowacje były obecne w każdym obszarze. Wszyscy podkreślają dobrą współprace przy staraniach o ten most, powtórzę i ja. My z obecnymi tu panią marszałek Ewą Draus i panią Kamilą Piech, nie mieliśmy wątpliwości. To ważna inwestycja dla układu drogowego, ale otwiera też obszary inwestycyjne.  Chcę dodać, że inwestycje na drogach wojewódzkich, dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg mają wsparcie z budżetu państwa sięgające prawie miliard złotych – powiedział marszałek Władysław Ortyl.

 

W zakres zadania włączone są także budowa: oświetlenia ulicznego na całej długości projektowanego odcinka, chodników, tras rowerowych, przepustów drogowych zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, przebudowa wału przeciwpowodziowego, a nawet… płotków herpetologicznych dla płazów.

 

Udział tylu znamienitych gości świadczy o ważności tego zadania. Dziękuję panu prezydentowi Lucjuszowi Nadbereżnemu, bo to realizowana przez niego wizja rozwoju tego miasta, pozwala na tego typu inwestycje. Rząd stwarza takie szanse, których nigdy wcześniej nie było. Dziękuję również panu marszałkowi. Róbmy dalej swoje – senator Janina Sagatowska.

 

Wieku było takich którzy mówili, że to niemożliwe, że tego nie da się zrobić. Dziś mamy satysfakcje, bo jesteśmy na placu budowy, która właśnie się rozpoczyna. Dlaczego? Bo na tej ziemi panuje zasada - zgoda buduje. Ten most powstanie, bo wcześniej powstał inny, symboliczny most współpracy i porozumienia. Wszystkim, którzy włożyli tak dużo serca, aby ten moment mógł nastąpić serdecznie dziękuję. Nie stalibyśmy w tym miejscu gdyby nie zmiana strategii państwa w 2015 roku i wprowadzenie modelu zrównoważonego rozwoju. Nie ma już Polski A i B. Jest jedna Polska. Dziękuję władzom województwa. Panie marszałku, od samego początku, kiedy pokazaliśmy ten projekt, u pana była wiara, że to jest możliwe. Ta odwaga, wiara i determinacja sprawia, że nasz region się zmienia – powiedział Lucjusz Nadbereżny.

 

Projektowany most wraz nowym przebiegiem DW 855 będzie nową i istotną częścią układu transportowego Stalowej Woli i okolicznych miejscowości. Przede wszystkim odciąży istniejącą sieć dróg. Otworzy również potencjalne tereny inwestycyjne po północnej stronie Sanu. Nowa trasa jest komplementarna z innymi inwestycjami drogowymi zrealizowane na terenie Stalowej Wola i okolic, m.in. z obwodnicą Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77 czy bezkolizyjnym przejazdem pod linią kolejową w ciągu ulic Okulickiego i Przemysłowej.

 

Most na Sanie to jest największa inwestycja drogowa w historii. Bedzie ważnym elementem komunikacyjnym dla całego Podkarpacia, ale jego znaczenie gospodarcze jest ogromne. Dziękuję  rządowi za tak duże wsparcie. Bez tego, tak wielką inwestycję realizowalibyśmy bardzo długo, etapami - dodała Ewa Draus.

 

Ten most to przyszłość Stalowej woli, wielka sprawa. Dziękuję wszystkim, którzy wspierali przygotowania do tej inwestycji. Życzę wykonawcy, aby prace przebiegały zgodnie z harmonogramem. Dużo pracy przed wami, ale swoim doświadczeniem podołacie temu zadaniu, bo liczą na to mieszkańcy – powiedziała radna Kamila Piech.

 

Budowa mostu w Stalowej Woli nie byłaby możliwa bez pokaźnego wsparcia finansowego polskiego rządu. To kolejna inwestycja Samorządu Województwa Podkarpackiego, która powstaje w Ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD).

 

Ta inwestycja była określana jako bardzo potrzebna lokalnej społeczności - wspominał Jerzy Kwieciński, który pracował w rządzie w trakcie prac nad finansowaniem budowy mostu.

 

Warto przypomnieć, że pozostałe inwestycje, które wspomaga RFRD to:

  • Rozbudowa DW 872 na odcinku Nowa Dęba-Nisko (finansowaniem z RFRD w wysokości 200 mln zł)
  • Budowa nowego odcinka DW 865 Jarosław-Bełżec wraz z budową mostu na rzece San (w realizacji,
  • Budowa wschodniej obwodnicy Łańcuta w ciągu DW 877 od węzła „Łańcut” do DK 94 w Głuchowie – (w realizacji,
  • Budowa obwodnicy Tyczyna w ciągu DW 878 (wydany ZRID) 
  • Budowa obwodnicy Leska z mostem na Sanie w ciągu DW 984 (zadanie w przygotowaniu).

 

Łączna wartość 6 zadań realizowanych z RFRD wynosi 1 164,1 mln zł, a dofinansowanie z RFRD wynosi 805,2 mln zł.

 

Galeria zdjęć:

Pełna galeria zdjęć: Rozpoczęcie budowy nowego mostu w Stalowej Woli