Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

 


 Autor tekstu: Monika Konopka
 Biuro Prasowe UMWP

 Autor zdjęć: Mateusz Kurasz
 Kancelaria Zarządu UMWP

 

Będzie kolejna kolejowa inwestycja w stolicy Podkarpacia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za blisko 33 mln zł netto na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w obrębie Lokalnego Centrum Sterowania w Rzeszowie. Finansowanie przedsięwzięcia przewidziane jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. W podpisaniu umowy wzięła udział Wicemarszałek Województwa Podkarpackiego Ewa Draus.

 

W wydarzeniu uczestniczył także Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.

 

Rozbudowa Lokalnego Centrum w Rzeszowie i zastosowanie nowoczesnych urządzeń sterowania, usprawni ruch kolejowy i zwiększy poziom bezpieczeństwa. To istotny efekt zaplanowanej inwestycji, który wpływa na niezawodność funkcjonowania kolei oraz komfort podróżowania pociągiem – powiedział Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Cieszę się, że w naszym regionie będzie realizowana tak ważna i potrzebna inwestycja w sferze infrastruktury kolejowej. Samorząd województwa stawia na rozwój kolei, czego przykładem jest Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna, a Lokalne Centrum Sterowania w nowej, innowacyjnej odsłonie, wpłynie na komfort i bezpieczeństwo pasażerów, także kolei aglomeracyjnej – mówiła wicemarszałek Ewa Draus.

 

Lokalne Centrum Sterowania ( LCS) ruchem w Rzeszowie obejmuje obecnie swym zasięgiem odcinek od stacji Dębica do stacji Rzeszów Zachodni, bez stacji Rzeszów Główny. Inwestycja PLK SA zapewni rozszerzenie zasięgu LCS-u, poprzez włączenie w obszar sterowania ruchem kolejowym stacji Rzeszów Główny i Rzeszów Staroniwa. Po inwestycji LCS będzie obsługiwał stacje: Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski, Trzciana, Rzeszów Główny oraz Rzeszów Staroniwa. Dzięki LCS możliwe jest prowadzenie ciągłego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca obsługi oraz bieżący monitoring ruchu kolejowego. Wiele funkcji wykonywanych dotychczas przez dyżurnych ruchu odbywać się będzie automatycznie.

 

Jak informują PKP PLK, realizacja przedsięwzięcia w obrębie LCS Rzeszów, umożliwi zintegrowanie różnych systemów komputerowych, stacyjnych i liniowych. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i nowych rozwiązań zagwarantuje lepszy nadzór nad ruchem pociągów, co oznacza usprawnienie kolei i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na stacjach, szlakach i przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki temu, pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania, m.in. na stacji Rzeszów Główny.

 

Umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w obrębie LCS Rzeszów zrealizuje Firma Ground Transportation Systems Polska sp. z o.o., w ramach projektu „Zabudowa kompleksowej informacji pasażerskiej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym na liniach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA”. Wartość umowy to blisko 33 mln zł netto. Finansowanie planowane jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Planowany termin zakończenia zadania to drugi kwartał 2026 r.

 

Nowa kolejna inwestycja PLK SA na stacji Rzeszów Główny zwiększy zakres informacji o kursowaniu pociągów. Będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej – wyświetlacze i nagłośnienie. Nowoczesny system informacji zaplanowano również na trasach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – informują w komunikacie prasowym PKP PLK.

 

Standard rzeszowskiej stacji zwiększył się i zmienia się sukcesywnie dla podróżnych – to efekt wielu przedsięwzięć, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Po największej w historii przebudowie stacji Rzeszów Główny, wszyscy podróżni mają lepszy dostęp do pociągów – są windy i schody ruchome. Nowe perony, z dogodnym wyposażeniem w wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie zapewnia komfort obsługi pasażerów. Komunikację podróżnym i mieszkańcom ułatwia bezkolizyjne przejście pod torami – dodaje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

 

Galeria zdjęć: