Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

 


 Autor tekstu: Krzysztof Witek
Autor zdjęć: Anna Magda
Biuro prasowe UMWP

 

Ogłoszono rozpoczęcie przetargu na budowę nowej łącznicy, która ma znacząco usprawnić podróże z Rzeszowa w kierunku Krosna i Bieszczad. W konferencji prasowej, podczas której ogłoszono początek procedury uczestniczyli: Poseł na Sejm RP Piotr Babinetz, Wicewojewoda Podkarpacki Radosław Wiatr, Zastępca Dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Piotr Grawicz oraz reprezentujący Samorząd Województwa Podkarpackiego wicemarszałek województwa Piotr Pilch. To przedsięwzięcie jest ważnym elementem w rozwoju infrastruktury transportowej w regionie, z myślą o zwiększeniu dostępności i poprawie komunikacji.

 

Wszczęliśmy postępowanie przetargowe na wybudowanie całkowicie nowej linii kolejowej o roboczej nazwie ,,Łącznica kolejowa Jedlicze-Szebnie”. Będzie to linia, która będzie łączyła dwie inne ważne linie w regionie: 106 i 108. To będzie uspójnienie sieci kolejowej w tym regionie województwa podkarpackiego - mówił dyrektor Piotr Grawicz z PKP PLK.

 

Data podpisania umowy z wykonawcą, który ma zostać wyłoniony we właśnie ogłoszonym przetargu, został zaplanowana na czerwiec 2024 roku. Zakończenie robót przewidziano na grudzień 2028 roku.

 

To bardzo dobre dni dla południowej części Podkarpacia. Jesteśmy przekonani, że ta inwestycja przyniesie znaczne korzyści zarówno mieszkańcom Podkarpacia, jak i wszystkim podróżującym pomiędzy Rzeszowem – Krosnem, a docelowo do Bieszczad- dodał poseł Babinetz

 

Nowa łącznica to krok ku przyszłości, który ma za zadanie przekształcić i usprawnić komunikację między miastem a wschodnimi regionami Polski, co jest kluczowe zarówno dla mieszkańców, jak i dla rozwoju biznesu. Zapewniając efektywniejsze połączenie z Bieszczadami, projekt może przyczynić się do wzrostu turystyki i generowania nowych miejsc pracy - powiedział wicewojewoda Radosław Wiatr

 

Nasze województwo stale rozwija się i inwestuje w rozbudowę infrastruktury, by sprostać oczekiwaniom obywateli oraz wspierać rozwój gospodarczy regionu. Przez lata prężnej pracy, dokonaliśmy wielu znaczących inwestycji, a budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie jest kolejnym przykładem zaangażowania w rozwijanie infrastruktury transportowej i rozwoju regionalnego. Podkarpacie, znane z pięknych krajobrazów i atrakcji turystycznych, stanie się jeszcze bardziej dostępne i atrakcyjne dla mieszkańców, turystów oraz przedsiębiorców - podsumował znaczenie inwestycji w czasie konferencji prasowej wicemarszałek Piotr Pilch

 

Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze-Szebnie realizowana jest w ramach projektu „Modernizacja LK108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy Jedlicze-Szebnie”. Całkowita wartość szacunkowa zadania wynosi 1 593 500 000 zł netto.

 

Wartość zadania dotycząca samej budowy łącznicy Jedlicze- Szebnie wynosi 306 689 900 zł. Finansowanie ma pochodzić z Funduszy Europejskich w ramach Polski Wschodniej 2021-2027.

 

Zakres rzeczowy projektu przewiduje aktualizację posiadanej dokumentacji projektowej, wykonanie robót budowlanych, budowę nowej jednotorowej linii kolejowej nr 638 Jedlicze – Szebnie dla połączenia linii kolejowych 106 i 108 o długości ok. 3,5 km wraz z budową i przebudową infrastruktury technicznej.

 

W ramach zadania mają powstać 32 obiekty inżynieryjne, na które składają się: 3 wiadukty i 23 przepusty drogowe, tunel kolejowy o długości ok. 500 m oraz 5 przepustów kolejowych. Ponadto wybudowane zostaną sieci teletechnicznej wzdłuż nowobudowanej łącznicy oraz sieć i urządzenia do komputerowego sterowania ruchem kolejowym.

 

Dodatkowo powstanie przystanek osobowy o roboczej nazwie Moderówka na LK 106 wraz z drogą i parkingiem, nowe stanowisko sterowania w nowym kontenerze nastawni Przybówka oraz place manewrowe w rejonie projektowanego tunelu.

 

Nowa infrastruktura będzie charakteryzować się następującymi parametrami:

  • prędkość pociągów pasażerskich- 100 km/h
  • prędkość pociągów towarowych- 80 km/h
  • klasa obciążeń eksploatacyjnych linii C2/D4, 221kN

 

Efektem zaplanowanej łącznicy jest bezpośrednie połączenie linii kolejowych nr 106 i 108 z ominięciem stacji Jasło, co pozwoli na skrócenie trasy linii kolejowej, a przede wszystkim uniknięcie konieczności zmiany kierunku jazdy pociągu na stacji Jasło, a zatem skróci czas jazdy o około 30 minut  połączenie na trasie Rzeszów- Krosno- Nowy Zagórz.

 

Galeria zdjęć: