Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Mężczyzna w niebieskim garniturze podpisuje dokumenty i pozuje do zdjęcia.

 


Autor tekstu Aleksandra Gorzelak –Nieduży

Autor zdjęć: PKP PLK

Biuro prasowe UMWP

 

Ta inwestycja jest świetnym przykładem, że w można się rozwijać, jedocześnie zachowując najcenniejsze elementy dziedzictwa, twórczo je wykorzystując. Jak widać, w Przemyślu jest to możliwe  - mówił wicemarszałek województwa Piotr Pilch w czasie uroczystości przy słynnym przemyskim moście kolejowym, który przechodzi kompleksową przeminę.

 

W Przemyślu pomiędzy zabytkowymi przęsłami mostu kolejowego powstaje nowa przeprawa kolejowa. Trwa właśnie drugi etap realizacji projektu, którego głównym celem jest budowa nowego mostu kolejowego na linii kolejowej nr 91 Kraków Główny – Medyka.

 

W sobotnie przedpołudnie w strukturę powstającej przeprawy została wmurowana kapsuła czasu. Na umieszczonym w niej dokumencie swe podpisy złożyli między innymi politycy, samorządowcy, przedstawiciele PKP PLK. Do wnętrza kapsuły trafiły także zdjęcia z uroczystości.

 

Wśród gości wydarzenia znaleźli się szef Kancelarii Premiera RP, minister i poseł Marek Kuchciński, wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka, wicemarszałek województwa Piotr Pilch, prezydent miasta Wojciech Bakun lokalni samorządowcy oraz mieszkańcy Przemyśla. PKP PLK w czasie uroczystości reprezentowali: Radosław Celiński - Członek Zarządu - dyrektor ds. finansowych i ekonomicznych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Piotr Grawicz – z-ca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

To wmurowanie kapsuły czasu jest ważnym symbole. Modernizujemy, usprawniamy ruch, tworzymy dodatkowe tory dla pendolino. Zachowamy jednak dawny klimat, pozostawiając zabytkowy  i symboliczny most, a dzięki udostępnieniu przęseł dla Muzeum Ziemi Przemyskiej wzbogacimy przestrzeń miasta o plenerowe wystawy.  To kolejna wielomilionowa inwestycja, która tworzy nowe szanse dla Przemyśla. Nasze działanie to współpraca, skuteczności i wiarygodność – mówił w czasie uroczystości minister Marek Kuchciński.

 

Cały projekt budowy nowego mostu kolejowego w Przemyślu na linii kolejowej nr 91 wart jest prawie 65 mln złotych netto. Kwota dofinansowania unijnego wynosi netto ponad 54 mln złotych.

 

Dzięki tej inwestycji możliwy będzie sprawny transport kolejowy na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Przebudowa przeprawy poza tym, że da na wiele kolejnych lat bezpieczeństwo w ruchu pociągów na trasie, która jest niezwykle „oblegana”, pozwoli także na wyeliminowanie ograniczeń w ruchu drogowym, bardzo korzystnie wpływając na zmianę  systemu komunikacyjnego w Przemyślu – podkreślał wicemarszałek Piotr Pilch

 

Prace na moście rozpoczęto w listopadzie 2022 roku. Przęsła zabytkowego mostu zostały przesunięte i posadowione na nowe, docelowe podpory. Między tymi konstrukcjami budowana jest nowa przeprawa. Są już nowe przyczółki, kolejne roboty obejmują filary, m.in. zbrojenia i wykonanie ław fundamentowych. Wzdłuż toru nr 2 - od strony Medyki, scalane są elementy docelowych konstrukcji obiektu. Wykonanie „by-passu”, umożliwia prowadzenie ruchu kolejowego w trakcie budowy. Zgodnie z planami w listopadzie ma zostać oddany do ruchu jeden nowy tor do ruchu pociągów, a w grudniu drugi.  Pociągi po nowym moście  pojadą po nowym moście już w grudniu.

 

Nowa przeprawa, zapewni sprawny i bezpieczny ruch kolejowy na trasie Kraków – Medyka. PLK S.A. realizuje inwestycję w Przemyślu, na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Przez most kursują składy z Przemyśla do Rzeszowa, Krakowa i na Dolny Śląsk.

 

Efektem inwestycji będą dwie nowe nitki mostów z przęsłami o klasycznej konstrukcji stalowej, kratownicowej. Nowe obiekty zagwarantują sprawne przejazdy i umożliwią przewoźnikom tworzenie lepszej oferty podróży koleją. Realizowana koncepcja pozwala także zachować w przestrzeni miasta zabytkowe elementy starej kolejowej przeprawy. Jedna ze starych nitek będzie zaadaptowana na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Druga stara nitka mostu zostanie wykorzystana przez Muzeum Ziemi Przemyskiej.

 

Pod mostem przebudowane zostaną również drogi. Prace wyeliminują ograniczenia w ruchu drogowym. Dzięki temu korzystnie zmieni się system komunikacji w Przemyślu. Zrealizowanie prac drogowych przewidziano w pierwszym kwartale 2024 r.

 

Inwestycja PLK SA w Przemyślu współfinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Most kolejowy w Przemyślu – o konstrukcji kratownicowej, położony między stacjami Przemyśl Główny i Przemyśl Zasanie, przez który przebiega linia kolejowa nr 91 z Krakowa do Medyki  powstał w 1860 roku, w związku z budową linii kolejowej łączącej Wiedeń ze Lwowem. W obecnej postaci istnieje od 1891. Projekt mostu powstał w biurze konstrukcyjnym  inżynier Gustave’ a Eiffela, twórcy słynnej paryskiej Wieży Eiffla. 

 

Galeria zdjęć: