Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

 


 Autor tekstu: Aleksandra Gorzelak-Nieduży
 Autor zdjęć: Krzysztof Witek
 Biuro Prasowe UMWP

 

Gotowe, można pracować! – podsumował marszałek Władysław Ortyl, tuż po podpisaniu umowy na budowę V i ostatniego etapu drogi wojewódzkiej 869, która ma strategiczne znaczenie dla komunikacji w północnej i zachodniej części powiatu rzeszowskiego. To inwestycja istotna dla terenów strefy ekonomicznej, Podkarpackiego Parku Naukowo –Technologicznego oraz okolic lotniska Rzeszów –Jasionka. Uroczyste podpisanie umowy z wykonawcą odbyło się dziś w siedzibie PPNT.  

 

Obok marszałka Władysława Ortyla uczestniczyli w nim także poseł na Sejm RP Andrzej Szlachta, wojewoda podkarpacki Ewa Leniart, prezes Spółki Port Lotniczy Rzeszów – Jasionka Adam Hamryszczak, prezes RARR Mariusz Bednarz, radna Rzeszowa Grażyna Szarama, dyrektor PZDW Piotr Miąso wraz z pracownikami. Obecni byli przedstawiciele konsorcjum, które będzie budować drogę oraz przedstawiciele mediów.  

 

Swe podpisy pod umową na wykonanie drogi złożyli: marszałek Władysław Ortyl, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie Piotr Miąso oraz przedstawiciele konsorcjum firm wykonawczych: prezes ANTEX II Sp. z o.o. Michał Hudaszek, prezes Wysowa Mosty Sp. z o.o Tomasz Dziurny oraz członek zarządu Wysowa Mosty Sp. z o.o Karolina Dziurna – Sikoń. 

 

To bardzo ważna inwestycja. Ten odcinek mógł się wydawać nieco zapomniany, ale my po prostu czekaliśmy na możliwość skorzystania ze środków, które pozwalają  rozwijać region, dając możliwość wykorzystania środków z budżetu państwa, przy niewielkim, zaledwie kilkumilionowym, wkładzie z budżetu regionu – podkreślał marszałek Władysław Ortyl.

 

Cała wartość kontraktu na budowę drogi to ponad 57 mln złotych. Wkład własny Województwa Podkarpackiego to niespełna 3 mln złotych, a dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład wynosi ponad 54 mln złotych. 

 

Ten odcinek będzie łączył drogę krajową nr 9 z autostradą A4 z węzłem Rzeszów – Zachód.  Jest to szansa dla rozwoju gospodarczego i społecznego terenu, który stał się swoistym sercem regionu. Z jednej strony to możliwość dobrego dojazdu do strefy ekonomicznej, PPNT i zlokalizowanych tu firm, do lotniska w Jasionce, naszego Centrum Wystawienniczo-Kongresowego to możliwości dla przedsiębiorców, gości, pracowników. Z drugiej strony droga ta otwiera możliwości dla kolejnych terenów inwestycyjnych. Będzie ona prowadziła do strefy inwestycyjnej w Świlczy, tam gdzie będzie powstawał szpital uniwersytecki, gdzie Poczta Polska będzie miała swe centrum logistyczne. Ta droga to kolejna nasza inwestycja komunikacyjna, która na lata stworzy nowe szanse – zaznacza marszałek Władysław Ortyl. 

 

Ta droga wpisuje się w cykl inwestycji, które wokół lotniska Rzeszów –Jasionka tworzą fundament dla rozwoju regionu w tej jego części. Gratuluję panu marszałkowi oraz dziękuję za tak sprawne bycie gospodarzem, który dba o region – mówił w czasie uroczystości poseł RP Andrzej Szlachta, podkreślając, że w ostatnich latach na Podkarpacie na inwestycje trafiło aż 122 mld złotych.  

 

Ta inwestycja ważna jest nie tylko z perspektywy mieszkańców Rzeszowa, Głogowa czy   Świlczy, ale całego regionu i jego rozwoju. To szansa na łatwość skomunikowania tych obszarów pomiędzy A4, S-19 a drogą krajową nr 9. To łatwiejszy dojazd do lotniska oraz  firm, które się tu znajdują. A sprawą ogromnej wagi jest to, że aż 54 mln złotych na tę inwestycję przekazuje polski rząd – mówiła w czasie uroczystości podpisania umowy wojewoda Ewa Leniart.

 

O wadze nowej drogi dla rozwoju lotniska i terenów wokół niego, dla PPNT i przedsiębiorców  mówili z kolei prezesi Adam Hamryszczak ze spółki lotniskowej oraz Mariusz Bednarz z RARR.

Gdyby nie wizja patrzenia w przyszłość, zarządzania ukierunkowanego na rozwój i konsekwencja w działaniach marszałka Ortyla, nie bylibyśmy na tym etapie, na jakim obecnie jesteśmy – podkreślał prezes Mariusz Bednarz.

 

Konsorcjum firm ANTEX II Sp. z o.o. i Wysowa Mosty Sp. z o.o  ma  44 miesiące na realizację drogi, w systemie zaprojektuj i wybuduj. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin Świlcza oraz Głogów Małopolski, w powiecie rzeszowskim w miejscowościach: Mrowla, Lipie i Rogoźnica. Jest to ostatni z etapów budowy drogi wojewódzkiej nr 869. Dla zadania został sporządzony Program Funkcjonalno-Użytkowy, który zawiera zasadnicze rozwiązania projektowe. Wykonawcy opracują dokumentację projektową - (projekty budowlany, techniczny i wykonawczy - wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji pozwolenia wodnoprawnego i decyzji ZRID. Na podstawie tych decyzji firma wybuduje nowy odcinek drogi o długości ok. 3,3 km od węzła „Rzeszów Zachód” do istniejącego ronda w Rogoźnicy. Tam nowa droga połączy się z etapem IV drogi 869 i układem drogowym obsługującym strefę przemysłową. W ramach inwestycja powstaną łączniki do jezdni dodatkowych autostrady A4, obiekty inżynierskie, skrzyżowania z drogami gminnymi, ciągi piesze i rowerowe.

 

Jesteśmy przygotowani, aby tę inwestycję wykonać szybko i sprawnie – deklarował w imieniu wykonawców prezes firmy Antex Michał Hudaszek. 

 

Ta droga powstanie po nowym śladzie i pozwoli na dalszy rozwój i poprawę komunikacji terenów istniejącej strefy przemysłowej, skróci czasów przejazdu do stref ekonomicznych zlokalizowanych w obrębie drogi, umożliwi bezpieczny oraz bezkolizyjny ruch rowerzystów i pieszych – zaznaczył dyrektor PZDW Piotr Miąso. 

 

Droga ma być gotowa za nieco ponad trzy lata.

 

Galeria zdjęć: