Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

 


Autor tekstu: Tomasz Leyko, inf.pras. PKP-PLK

Autor zdjęć: Mateusz Romankiewicz

Biuro Prasowe UMWP

 

W Rudnej Małej trwa nasuwanie konstrukcji wiaduktu kolejowego. Z tego powodu Droga Krajowa nr 9 w tym miejscu będzie zamknięta do 13 lutego. Budowa wiaduktu i nowego połączenia do Jasionki jest częścią projektu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Jest on realizowany wspólnie przez PKP PLK i samorząd województwa. 

 

Prace przy budowie wiaduktu nad DK 9 rozpoczęły się już jesienią. Jednoprzęsłowy, stalowy obiekt o długości ponad 50 metrów, zapewni bezkolizyjny ruch pociągów na trasie do lotniska. Sprawna i bezpieczna będzie także komunikacja drogowa pod torami. Konstrukcja wiaduktu została przygotowana na tymczasowych podporach. Z końcem stycznia wykonawca rozpoczął nasuwanie obiektu na żelbetowe, docelowe przyczółki. Te prace przewidziano na kilka dni. Wymagane w tym czasie są zmiany w organizacji ruchu drogowego, zaplanowano od 30 stycznia do 13 lutego. Dziś przedstawiciele PKP PLK prezentowali dziennikarzom zakres prac w miejscu gdzie linia będzie krzyżowała się z DK 9.

 

Jasionka to nasze serce gospodarcze. Lotnisko, strefa ekonomiczna oraz Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny czy w końcu Centrum Wystawienniczo-Kongresowe i Podkarpackie Centrum Nauki muszą być należycie skomunikowane z Rzeszowem. Stąd też pomysł i projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Cieszę się, że ta inwestycja jest sprawnie realizowana – podkreślał marszałek Władysław Ortyl.

 

Goście przybywający do stolicy Podkarpacia od dawna wskazywali, że takie połączenie kolejowe jest potrzebne. Skomunikowanie polskich lotnisk z centrami miast systematycznie się poprawia - Rzeszów również na tym zyskuje - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

Dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego, Podkarpacie zyskuje coraz lepszą kolej. Dostępniejsza stacja Rzeszów Główny zachęca do podróży pociągiem. Kolejne przedsięwzięcia PLK S.A., realizowane w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej w Rzeszowie, zwiększą atrakcyjność przejazdów i możliwości wygodnych połączeń - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

W stolicy Podkarpacia, realizowana jest budowa blisko 5 km linii kolejowej, stanowiącej połączenie Rzeszowa z Portem Lotniczym w Jasionce. Nowe tory rozpoczną swój bieg w Zaczerniu i połączą się z nowo wybudowaną stacją kolejową Jasionka Lotnisko. Na trasie powstanie również nowy przystanek Głogów Małopolski Południowy, który ułatwi dostęp do kolei i do lotniska. Zakończenie budowy nowej linii do lotniska w Jasionce, planowane jest we wrześniu br.

 

Warto dodać, że w ramach budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA realizowane są dwa znaczące projekty, na które zawarto umowy o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Pierwszy z projektów dotyczy budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, wraz z zakupem taboru oraz budową zaplecza technicznego. Na ten cel przeznaczono ponad 341,6 mln zł, z czego dofinansowanie z budżetu UE wynosi 149,6 mln zł z POIiŚ. A pozostała część z tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa. To właśnie częścią tego projektu jest rozpoczynana budowa hali na Staroniwie. Pozostałą częścią tego projektu jest zakup taboru kolejowego - 8 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 sztuki dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Służą one pasażerom już od stycznia 2021 roku. 

 

Drugi projekt dotyczy budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Główną inwestycją w tym zakresie jest budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka oraz budowa dodatkowych  przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz operatorem POLREGIO. 

 

W projekcie biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów,  Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.

 

W ramach projektu PKA pociągi kursować będą jako Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna na liniach kolejowych:  
- L 71 odcinek Rzeszów – Kolbuszowa

- L 91 odcinek Dębica – Rzeszów

- L 91 odcinek Rzeszów – Przeworsk

- L 106 odcinek Rzeszów – Strzyżów

- do Portu Lotniczego Rzeszów - Jasionka

 

Łączna wartość realizacji tego projektu wynosi ponad 415 mln zł, w tym koszty budowy infrastruktury kolejowej to blisko 369 mln zł. Dofinansowanie do tego projektu z POIiŚ to 208 mln zł. Pozostałą część kwoty z 415 mln złotych pokrywa budżet województwa podkarpackiego

 

Galeria zdjęć: