Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

 


Mieszkańcy Podkarpacia mogą już korzystać z nowej drogi szybkiego ruchu łączącej Rudnik nad Sanem z Kamieniem. Prawie 30 kilometrowy odcinek drogi S19, będącej elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową, został właśnie oddany do użytku kierowców.

Przepiękna, nowoczesna i bezpieczna – tak rozpoczął swoją wypowiedź Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, wymieniając atuty oddawanego do użytku odcinka drogi ekspresowej. Minister nawiązał do pomysłodawcy tego szlaku, prezydenta Lecha Kaczyńskiego:

 

Pomysłodawcą i inicjatorem budowy tej drogi był prezydent Lech Kaczyński, który przed kilkunastoma laty stwierdził, że Polsce, a szczególnie Polsce Wschodniej potrzebna jest nowoczesna i bezpieczna droga, która będzie swoistym motorem napędzającym gospodarkę regionów, przez które będzie przebiegać. To wizja połączenia Bałtyku z morzami południa Europy, z Morzem Egejskim, ale poprzez odnogi także z Morzem Czarnym i Adriatykiem, towarzyszyła prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu w 2006 roku i wszystkim tym, którzy uwierzyli w tę ideę. My natomiast mamy olbrzymi zaszczyt realizacji tej inwestycji, która została nazwana przez prezydent Grecji, na szczycie Państw Trójmorza w Sofii – drogą życia, o czym wielokrotnie mówił także prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki oraz premier Beata Szydło – powiedział minister, który jednocześnie zapowiedział otwarcie kolejnych odcinków:

Dziś oddajemy trzydziestokilometrowy odcinek drogi, za klika dni, będzie to następne kilkadziesiąt kilometrów, a do kwietnia przyszłego roku pojedziemy Via Carpatią z Rzeszowa do Lublina. To zmieni wiele na logistycznej mapie Polski i Europy – podkreślał.

 

Minister Andrzej Adamczyk docenił też zaangażowanie samorządu województwa w procesie zabiegania o powstanie tej inwestycji:

 

Gdyby nie zaangażowanie samorządów… spoglądam tutaj na marszałka Władysława Ortyla, z którym przed sześcioma laty rozmawialiśmy z takim zaangażowaniem i który wówczas mówił, że ta droga musi powstać, że to jest nadzieja dla regionu.

 

Budowa oddanej do użytku drogi powstawała w trzech etapach. Pierwszy prowadzi z Rudnika nad Sanem do Niska i liczy 6,4 km długości. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. W ramach tego zadania wybudowano dwa węzły drogowe, sześć wiaduktów, w tym przejścia dla zwierząt oraz sześć przepustów. Koszt tego odcinka wyniósł ponad 196 mln złotych.

Marszałek Władysław Ortyl podkreślał znaczenie tego szlaku dla Podkarpacia:

 

To jest przełomowa chwila dla Podkarpacia. Ten odcinek, ta droga wiele wnosi do rozwoju gospodarczego Podkarpacia i rozwoju naszego kraju. Rozbudowywać drogi, infrastrukturę drogową to jedno, ale zaplanować tę rozbudowę i być potem konsekwentnym, żeby doprowadzić do tego stanu realizacji, jest naprawdę trudno. I takim okresem trudnym był właśnie czas, kiedy ta droga została skreślona przez ówczesnych rządzących. Została skreślona bo, jak twierdzili nie była potrzebna i nie dawała szans rozwojowych, a to było przecież fałszywe stwierdzenie. Dziś Podkarpacie dobrze się rozwija, podobnie jak pozostałe województwa Polski Wschodniej. Panie ministrze dziękujemy za konsekwentne zabieganie o tę drogę – mówił marszałek Ortyl.

 

Wykonawca podkreśla, że na odcinku z Rudnika do Niska ułożono tyle warstw bitumicznych, co odpowiadałoby równowartości 47 boisk piłkarskich, pokrytych warstwą asfaltu o grubości 10 cm. Natomiast nasypy wykonano z takiej ilości materiału, że można byłoby z niego wykonać szesnaście Kopców Kościuszki.

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury zaznaczył, że Via Carpatia pełni funkcję cywilizacyjną:

 

Wraz z Via Carpatią na Podkarpacie dociera cywilizacja. Tak, Via Carpatia jest drogą o charakterze cywilizacyjnym. Nasze województwo dołącza w końcu do tych regionów, które spełniają wymogi i warunki komunikacji rodem z XXI wieku. Ta droga zapewni dostępność transportową i komunikacyjną. Wreszcie będziemy mogli rozwijać się tak, jak regiony położone na zachód. Będziemy mogli mówić, że wartość tych ziem w rozwoju gospodarczym jest podobna, jest zbliżona i wreszcie będziemy mogli czerpać z zasobu ludzi energicznych, kreatywnych, którzy tutaj będą instalować swoje działalności gospodarcze, bo ta droga jest również magnesem przyciągającym inwestorów. To droga tysiąca szans. Bardzo się z tego powodu cieszę – powiedział Rafał Weber.

 

Kolejny etap drogi to odcinek prowadzący z Niska do Jeżowego (dotychczasowa nazwa Podgórze), liczący 11,5 km długości. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcciones. W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty, sześć przejść dla zwierząt, dziewięć przepustów, a także Miejsca Obsługi Podróżnych. Koszt tego odcinka wyniósł ponad 272 mln złotych. Z kolei trzeci etap to odcinek Jeżowe - Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień), liczący 10,3 km długości. Wykonawcą prac był Budimex. W ramach inwestycji powstały dwa węzły drogowe, a także siedem wiaduktów, pięć mostów, przejście dla zwierząt oraz pięć przepustów. Ten odcinek z kolei kosztował ponad 335 mln złotych.

Podkreśla się, że do wybudowania obiektów inżynierskich znajdujących się na odcinku z Niska do Jeżowego wykorzystano tyle stali, że można byłoby okrążyć nią całą Polskę dookoła i jeszcze wystarczyłoby na odcinek z Gdyni do Soliny. Z kolei na odcinku z Jeżowego do Kamienia wykonano wykopy odpowiadające aż 140 basenom olimpijskim.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie liczyła ponad 700 km długości i będzie przebiegać przez województwa - podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:

  • 67,5 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Łowisko, Sokołów Małopolski - Rzeszów Południe);
  • 47,1 km - w realizacji (w systemie Buduj: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Łowisko - Sokołów Małopolski Północ oraz Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla);
  • 53,9 km - w przygotowaniu (odcinek Babica - Jawornik na etapie przetargu, a odcinki Jawornik - Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek na etapie realizacji koncepcji programowej).