Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Troje ludzi siedzi przy stole z mikrofonami.

 


O Centralnym Porcie Komunikacyjnym rozmawiano w urzędzie wojewódzkim, gdzie odbyła się konferencja prasowa dotycząca budowy CPK. Wziął w niej udział Marcin Horała - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz wojewoda podkarpacki Ewa Leniart. Samorząd województwa reprezentował marszałek Władysław Ortyl.

 

W ramach projektu CPK dla województwa podkarpackiego zaplanowana została budowa 156 km nowych linii kolejowych i modernizacja ok. 206 km linii już istniejących. W zasięgu linii kolejowych po rozbudowie znajdzie się ponad 1,95 mln mieszkańców województwa.

 

Podkarpackie będzie jednym z regionów najbardziej wygranych na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomnę, że ten program inwestycyjny nie jest tylko programem budowy nowego, międzykontynentalnego lotniska, ale jest programem budowy całego nowego systemu komunikacyjnego dla Polski, w tym przede wszystkim budowy systemu kolejowego, bo w tym zakresie  mamy jeszcze potrzeby – mówił w Rzeszowie minister Marcin Horała.

 

Minister dodał, że tą inwestycją rząd chce wymazać białe plamy, które wciąż są na kolejowej mapie Polski. Podczas spotkania zaprezentował także, jak w przyszłości ma wyglądać komunikacja z Podkarpacia w kierunku stolicy:

 

Chcemy, aby czas przejazdu z Rzeszowa do Warszawy trwał 2h i 15 minut czyli był skrócony o połowę i aby na tej trasie było dziennie 20 połączeń kolejowych. Do Przemyśla ze stolicy będzie się jechało 3 h i 15 minut, w ramach 16 połączeń dziennie, a do Stalowej Woli tylko 1 h 25 minut i tu będą aż 24 połączenia. Te możliwości pozwolą, aby mniejsze miejscowości i bardziej odległe regiony mogły się  nie wyludniać, bo do pracy czy dóbr kultury dostęp będzie o wiele prostszy i szybszy – mówił minister Horała.

 

Odniósł się także do kwestii społecznych związanych z tym projektem.

 

To jest trudny etap. Konsultacje, analizy mają doprowadzić do tego, aby wybrać wariant optymalny, choć z pewnością nie idealny. Co do wywłaszczeń gruntów, to w procesie legislacyjnym jest pakiet ustaw, które pozwolą na proponowanie znacznie lepszych warunków wszystkim tym, których nieruchomości byłyby potrzebne dla realizacji tego projektu – zaznaczył minister.

 

Na Podkarpaciu w ramach CPK ma powstać tzw. „szprycha” nr 6, na którą mają się składać dwie linie: 58 Łętownia-Rzeszów oraz  linia numer 632 do Portu Lotniczego w Jasionce. Dalszą część szprychy numer 6 w kierunku południowym ma stanowić linia z Rzeszowa do Sanoka.

 

Umożliwi ona w przyszłości szybkie połączenie między Bieszczadami, a Rzeszowem i Warszawą oraz otworzy nowe możliwości przed całą południową częścią Podkarpacia, zdecydowanie usprawniając komunikację w tym rejonie.

 

CPK  to projekt, który zakłada połączenie transportu lotniczego oraz kolejowego, co bez wątpienia bardzo mocno wpłynie na rozwój gospodarczy, na rozwój transportu pasażerskiego, szczególnie takich regionów jak Podkarpacie i Rzeszów. Te osławione szprychy mają pojawić się w miejscach, gdzie teraz kolej nie dociera. Mamy tu na uwadze połączenie Sanok  – Rzeszów, z którym wiążemy jako region nasze marzenia, bo stwarza ono nowe szanse, otworzy tę część południowo-wschodnią regionu, na nowe możliwości gospodarcze, ale także ułatwi transport pasażerski w  kierunku Bieszczad - mówiła wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreślając, jak ważną rolę odegrały koleje w dyslokacji uchodźców z Ukrainy w momencie kryzysu na początku wojny. 

 

Widząc ogromną szansę, jaką tworzy CPK, chcemy dziś rozmawiać z mieszkańcami, jak poprowadzić nowe połączenia kolejowe, tak aby spełniały swe funkcje, a jednocześnie, aby były jak najmniej uciążliwe dla ludzi – podkreślała wojewoda.

 

To epokowy projekt, nie tylko dla kwestii komunikacyjnych, ale i szans gospodarczych i społecznych jakie niesie – mówił w czasie konferencji marszałek Władysław Ortyl – przed laty w roku 2005-2006 w ministerstwie funduszy europejskich wraz z minister Grażyną Gęsicką wypracowaliśmy ideę stworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Później ten pomyśl przez kolejny rząd nie był kontynuowany i dziś możemy zastanawiać się, gdzie bylibyśmy teraz, gdyby prace nadal były prowadzone – zaznaczył marszałek.

 

Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie ok. 6 godz.)  Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.  Z prognoz CPK (Pasażerskiego Modelu Transportowego) wynika, że z i do Rzeszowa w roku 2040 r. podróżować będzie ok. 17 tys. pasażerów dziennie. Dla porównania: w 2019 r. – przed COVID-19 - było to mniej niż 9 tys. pasażerów.

 

Galeria zdjęć:

 

Po południu w odbyło się spotkanie konsultacyjne dotyczące podkarpackich inwestycji kolejowych oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego z udziałem ministra Marcina Horały, marszałka Władysława Ortyla, wicewojewody Jolanty Sawickiej, posłów z Podkarpacia, ekspertów z branży kolejowej oraz przedstawicieli strony społecznej.

 

Autor tekstu: Aleksandra Gorzelak – Nieduży
Autor zdjęć: Michał Hubala

Biuro Prasowe UMWP