Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Grupa Ludzi siedzi przy stoliku

 


Jakie znaczenie mają produkty regionalne dla rozwoju regionów, jak mogą skutecznie przekładać się na ich atrakcyjność turystyczną oraz w jaki sposób regionalne produkty kulinarne definiują Karpaty – tego można było dowiedzieć się na konferencji pod nazwą: „Produkty regionalne a rozwój regionu karpackiego”, która odbyła się z inicjatywy Tomasza Poręby, posła do PE oraz Stowarzyszenia "Pro Carpathia".

 

Tłem konferencji była prezentacja raportu, pokazującego wyniki badań, którym zostały objęte przygraniczne karpackie tereny: Czech, Słowacji, Polski i Ukrainy. Głównym celem badań było zidentyfikowanie tzw. najważniejszych produktów karpackich, tj. produktów regionalnych, lokalnych, wykonywanych tradycyjnymi technikami w poszczególnych krajach pogranicza polsko-czeskiego, polsko-słowackiego i polsko-ukraińskiego, ale także ich wytwórców oraz miejsc i sposobów dystrybucji, jak i instrumentów wsparcia. Raport stwierdza, że karpackie produkty lokalne i regionalne, zarówno spożywcze, jak i niespożywcze, mają swój potencjał rynkowy. Wśród takich produktów znalazły się„potrawy lokalne”, „sery”, „alkohol” i „wyroby drewniane”.

 

W konferencji oprócz Agnieszki Pieniążek, prezes Stowarzyszenia PorCarpathia, Tomasza Poręby, posła do Parlamentu Europejskiego i marszałka Władysława Ortyla, udział wzięli również: Andrzej Szlachta, poseł RP oraz Jerzy Borcz, przewodniczący sejmiku województwa.

Podczas panelu dyskusyjnego, marszałek Władysław Ortyl mówił o znaczeniu produktów lokalnych w promocji regionów:

Produkty regionalne są ważnym elementem identyfikacji regionu. Szczególne miejsce wśród nich zajmują produkty kulinarne, które odzwierciedlają specyfikę danego regionu i wywołują pozytywne skojarzenia z nim. Te doznania kulinarne związane z poszczególnymi smakami przekładają się na to, jak odbieramy dane miejsce oraz jak postrzegamy ludzi, którzy tworzą w nim określoną kulturę - podkreślał marszałek.

Na konferencji prasowej, Tomasz Poręba, poseł do Parlamentu Europejskiego mówił, jak doszło do powstania raportu:

Wpadliśmy na taki pomysł, aby mówić o Karpatach nie tylko przez pryzmat infrastruktury i zabytków, ale również przez pryzmat naszej kultury, smaków, produktów regionalnych i nie tylko w takim wymiarze żywnościowym, ale również związanych z dziedzinami codziennego życia. Jako fundacja „New Direction”, której jestem szefem w Brukseli i Partia Konserwatystów i Reformatorów zdecydowaliśmy się nawiązać współpracę z Fundacją ProCarpathia po to, aby stworzyć wspólnie raport, który precyzyjnie będzie opisywał potencjał Karpat, zwłaszcza w tym wymiarze produktów lokalnych. Chcemy go promować w różnych miejscach i mam nadzieję, że uda nam się to zrobić również w Brukseli po to, żeby zwiększać świadomość, czym są Karpaty, jak się rozwijają, jak mogą ubogacać Unię Europejską – mówił Europoseł.

 

Marszałek Ortyl mówił z kolei czego współcześnie oczekują turyści:

 

Dziś turyści poszukują tego, co precyzuje miejsce, które odwiedzają. Bogactwo, jakie znajduje się w Karpatach, a szczególnie w naszych Bieszczadach jest olbrzymie. Dlatego musimy go promować i pokazywać, ale też dbać, żeby miejsce to zachowało swoją jakość i tradycje – mówił marszałek.

Tekst i fot. D. Kozik

Biuro Prasowe UMWP