Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
Liczba 25 z dopiskiem lat w kolorze złotym, oznaczająca 25-lecie samorządu województwa podkarpackiego.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
Liczba 25 z dopiskiem lat w kolorze złotym, oznaczająca 25-lecie samorzadu województwa podkarpackiego.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

Samorząd Województwa Podkarpackiego

  

  

Grupa ludzi. po lewej mężczyźni w garniturach, po prawej kamerzyści

 


Autor tekstu: Tomasz Leyko
Autor zdjęć: Anna Magda
Autor wideo: Michał Hubala

Biuro Prasowe UMWP

 

Te pieniądze to wielki impuls dla naszego regionu – mówił dziś marszałek Władysław Ortyl. Dwie inwestycje samorządu województwa otrzymają dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach funduszu „Polski Ład”. Będą to dwie drogi wojewódzkie łączące obszary inwestycyjne w Mielcu i w Stalowej Woli. O szczegółach planowanych inwestycji marszałek Władysław Ortyl informował dziś podczas specjalnych konferencji w Mielcu i w Stalowej Woli.

 

Dzięki rządowej dotacji w Mielcu powstanie tzw. droga lotniskowa, w Stalowej Woli droga łącząca tereny inwestycyjne Europarku Wisłosan i Strategicznego Parku Inwestycyjnego w Stalowej Woli. Łącznie samorząd województwa podkarpackiego otrzymał 315 mln rządowego wsparcia.

 

 

W Mielcu rządowa pomoc obejmie zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych nowego układu komunikacyjnego obsługującego Specjalną Strefę Ekonomiczną Euro-Park Mielec i lotnisko Mielec. Nowa droga zostanie włączona do przebiegu DW 984 i będzie połączona z zachodnią obwodnicą Mielca w ciągu DW 985. Inwestycja jest komplementarna z szeregiem innych zadań województwa i PKP PLK  w tym połączenie z północno-zachodnią obwodnicą Mielca w ciągu DW 984 i wiaduktem nad linią kolejową nr 25 i ul. Sienkiewicza w Mielcu. Wartość inwestycji to prawie 66,5 mln zł, z czego rządowa dotacja to 65 mln zł.

 

Droga wojewódzka 984 „spotka się” z drogą 985, a więc układ który w tej chwili jest zbudowany od Piątkowca z mostem nad Wisłoką i wiaduktem nad torami domknie się jako północna obwodnica miasta Mielca, a jednocześnie też obwodnica która będzie służyła rozwojowi specjalnej strefy ekonomicznych. Docelowo chcemy, aby żadna z dróg wojewódzkich nie przebiegała przez centrum miasta i tym samym ruch w mieście był odciążony od tranzytu od ciężkich pojazdów do strefy i ze strefy. Ta inwestycja będzie realizowana łącznie z władzami Mielca. W budżecie miasta są środki na plan funkcjonalno-użytkowy, na który czekamy, między innymi po to żeby można było ogłosić postępowanie przetarg na tą inwestycje. Przyszła droga to kilka elementów. Jest odcinek, który w tej chwili tutaj funkcjonuje, oczywiście jest część, która w ogóle jeszcze nie jest wyznaczony trzeba go od podstaw zbudować i wreszcie jest trzeci element czyli budową ronda na drodze 985 czyli na obwodnicy miasta – podsumował marszałek Władysław Ortyl.

 

Słowa marszałka potwierdził wiceprezydent Mielca Paweł Pazdan.

 

Mamy 200 tysięcy złotych, które przeznaczymy na plan funkcjonalno-użytkowy dla tej inwestycji, aby jak najszybciej województwo ogłosiło przetarg. Dziękuję za bardzo dobrą współpracę, bo dzięki temu możliwa jest przebudowa układu komunikacyjnego. Powstaje most, obwodnica i wiadukt. Miasto z kolei realizuje nowy układ dróg, który musiał powstać z uwagi na budowę wiaduktu nad torami – dodał Paweł Pazdan.

 

Obecny na konferencji poseł Fryderyk Kapinos oraz Waldemar Barnaś, dyrektor mieleckiego oddziału ARP również podkreślali wagę tej inwestycji .

 

Pamiętam, że w okolicach 2010 roku nikt jeszcze nie marzył o takich rozwiązaniach komunikacyjnych. W ostatnim czasie bardzo dużo pieniędzy trafia do Mielca, bo to ważne miasto na mapie przemysłowej województwa i Polski. Duże podziękowania należą się panu premierowi Mateuszowi Morawieckiemu. Takie inwestycje spowodują, że kolejni przedsiębiorcy chętnie będą w Mielcu inwestować – podsumował poseł Fryderyk Kapinos.

 

Z kolei projekt w Stalowej Woli obejmuje zaprojektowanie i budowę drogi wojewódzkiej łączącej układ komunikacyjny istniejącej Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK Wisłosan oraz powstającego Strategicznego Parku Inwestycyjnego w Stalowej Woli. Ponadto nowa droga będzie łączyć tereny inwestycyjne w Stalowej Woli z niezagospodarowaną jeszcze powierzchnią dla inwestorów w Nowosielcu (gmina Nisko). Dodatkową funkcją projektowanej drogi będzie znaczne skrócenie drogi do Rzeszowa, a także częściowe wyprowadzenie ruchu ciężkiego ze Stalowej Woli oraz z Niska, tworząc południową obwodnicę dla tych ośrodków. Przewidywana wartość inwestycji to 255 mln zł z czego rządowe wsparcie to 250 mln zł. Dodatkowo w tym samym programie samorząd Stalowej Woli aplikował o dotację na budowę kolejnej drogi wchodzącej w skład układu drogowego terenów inwestycyjnych i na ten cel otrzymał także deklarację wsparcia kwotą 200 mln zł. Dziękując za rządową dotację prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, zaprezentował graficznie szczegółowe plany rozbudowy układu komunikacyjnego wokół terenów inwestycyjnych w Stalowej Woli. Poinformował również, że Huta Stalowa będzie kolejnym inwestorem w Strategicznym Parku Inwestycyjnym w Stalowej Woli.

 

To wspaniała wizja panie prezydencie, która musi się ziścić abym to miejsce które nazywa się Specjalna Strefa Ekonomiczna w Stalowej Woli w Tarnobrzegu w Nisku mogło wybrzmieć, oczywiście nie tylko w kategoriach efektów informacyjnych, ale efektów gospodarczych. Bardzo nam zależy na rozwoju tego miejsca gdyż z punktu widzenia strategii rozwoju, ważności dla gospodarki jest naprawdę bardzo istotne. Patrząc też na obecną sytuację polityczną i gospodarczą nabiera to jeszcze większego znaczenia – dodał marszałek Władysław Ortyl.

 

W wyjątkowym roku jubileuszu 80-lecia powstania Centralnego Okręgu Przemysłowego chciałbym ogłosić, że miasto Stalowa Wola pozyskało kolejnego inwestora w obszarze strategicznego parku inwestycyjnego Europark Stalowa Wola i tym inwestorem jest właśnie Huta Stalowa Wola, która na przestrzeni ponad 37 hektarów rozbuduje swoje zakłady i będzie wdrażała nowoczesne rozwiązania przemysłowe, badawcze tak aby duma naszego miasta Huta Stalowa Wola mogła się rozwijać dla rozwoju Stalowej Woli ale również dla bezpieczeństwa naszego Państwa – powiedział Lucjusz Nadbereżny.

 

Gospodarcze serce naszego regionu będzie biło szybciej i mocniej dzięki wizji prezydenta Lucjusza Nadbereżnego. Ta wizualizacja rozwoju komunikacyjnego naszej strefy pokazuje, że miasto i województwo idealnie wpisało się w rozwój inwestycji strategicznych naszego państwa – dodał wiceminister Rafał Weber.  

 

Znaczenie tak potężnych środków finansowych podkreślała także senator Janina Sagatowska, wicewojewoda Jolanta Sawicka, radna województwa Kamila Piech i dyrektor tarnobrzeskiej SSE Tomasz Miśko.

 

Piąta edycja Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych cieszyła się dużym zainteresowanie. Z pośród wielu wniosków, 52 inwestycje otrzymają bezzwrotne dofinansowanie. Do gmin, powiatów i województw, z budżetu państwa, trafi łącznie blisko 5 mld zł. To pieniądze, które samorządy przeznaczą na rozwój stref przemysłowych. Bezzwrotne dofinansowanie wyniesie nawet do 98 proc. wartości inwestycji. Minimalny poziom udziału własnego samorządu wynosi 2 proc. Warto dodać, że programu, swoje wnioski składały także inne podkarpackie samorządy, a wśród nich dotacje otrzymał również powiat krośnieński.

 

Galeria zdjęć: