Otwórz/zamknij mapę strony

Minister Andrzej Adamczyk na konferencji prasowejPodpisano umowę na realizację kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19, tym razem biegnącego od Miejsca Piastowego do Dukli. Wykonawcą tej dziesięciokilometrowej drogi o wartości prawie 480 mln złotych będzie firma Strabag. Umowę podpisano w obecności wicemarszałka Piotra Pilcha.

Wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie Dukli, łączący drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową nr 1956R. Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice - Nowy Żmigród - Dukla.

Na tym odcinku S19 powstanie łącznie 47 obiektów inżynierskich, w tym 22 w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście górne dla dużych zwierząt, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt, jedno przejście dolne dla małych zwierząt oraz dwa przepusty). Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne.

Udział w uroczystości, oprócz wicemarszałka Piotra Pilcha wzięli między innymi: Tomasz Poręba – poseł do Parlamentu Europejskiego, Adam Śnieżek - poseł na Sejm RP, Andrzej Adamczyk - minister infrastruktury, Rafał Weber - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki oraz Dorota Chilik – wójt gminy Miejsce Piastowe, Tomasz Żuchowski - p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz przedstawiciele wykonawcy.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury powiedział, że Via Carpatia pozwoli państwom, przez które będzie przebiegać, stać się centrum Europy:

- Przez poprzednie lata twierdzono, że drogi w układzie południkowym są zbędne i niepotrzebne i powinniśmy mieć do czynienia tylko z drogami na linii: Wschód-Zachód. Rząd Prawa i Sprawiedliwości to zmienił. Via-Carpatia pozwoli wszystkim państwom, przez które przebiega, ale także leżącym w dalszym sąsiedztwie poprzez odnogi drogowe, wreszcie być tym centrum Europy. Bo kiedy jest się centrum? - wówczas kiedy jest się dobrze skomunikowanym, kiedy można łatwo i bezpiecznie do tego centrum dotrzeć – mówił minister.

- Brak tej sieci dróg szybkiego ruchu niestety takiego poczucia nie daje. Zapewne inicjator tego porozumienia – świętej pamięci Lech Kaczyński, Prezydent RP nie zdawał sobie z tego sprawy, że we wszystkich państwach Europy Środkowej będzie się mówić o tej drodze, jako o kręgosłupie Trójmorza, który pozwoli na dynamiczny rozwój gospodarek wszystkich państw, przez które będzie przebiegać. Mówią o tym zarówno Estończycy, tak samo, jak mówią o tym Grecy, mówią o tym Chorwaci podobnie jak mówią o tym Bułgarzy, Rumunii, Węgrzy, czy Słowacy. W podobnym tonie o Via Carpatii mówią też nasi sąsiedzi z Ukrainy – powiedział Andrzej Adamczyk.

Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe - Dukla przebiega przez teren o złożonej lub skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem licznych osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania, prowadzono też monitoring osuwisk. Ponadto przedmiotowy odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe i o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej.

Wicemarszałek Piotr Pilch mówił o przyszłych i realizowanych już przez samorząd województwa inwestycjach drogowych w Bieszczadach oraz ich kompatybilności z inwestycjami rządowymi:

- Samorząd województwa realizuje szereg inwestycji na terenie Bieszczad, zarówno na dużej jak i małej pętli bieszczadzkiej. Projekt, który chcemy złożyć, ten za kilkaset milionów złotych, mamy nadzieję, że się uda na to pozyskać środki, zmieni infrastrukturę drogową w Bieszczadach. Mało tego, będzie dogodnym połączeniem z węzłem S19, który powstanie tutaj - w Miejscu Piastowym, ale również z kolejnym, w Dukli. Chcemy, żeby ten ciąg komunikacyjny był spójny. My, jako samorząd województwa musimy zadbać o to, aby turyści, jak i mieszkańcy województwa mieli dogodny dojazd w Bieszczady i na całe Podkarpacie – powiedział Piotr Pilch.

Tomasz Poręba, poseł do Parlamentu Europejskiego przypomniał pierwsze działania podejmowane na rzecz budowy drogi szybkiego ruchu S19:

- Słowa najwyższego uznania kieruję do panów ministrów za całą nieprawdopodobną determinację, wielką chęć zrealizowania tego projektu. Kiedy kilkanaście lat temu próbowaliśmy na forum Parlamentu Europejskiego rozmawiać o Via Carpatia, niewiele osób o tym projekcie słyszało. Dzisiaj jest realizowany dzięki temu, że koncepcja przebudowy kierunków rozwojowych, komunikacyjnych w Europie wschód-zachód na północ-południe jest realizowana przez rząd Prawa i Sprawiedliwości od 2015 roku. Gdyby nie zmiana polityczna w Polsce w 2015 roku, Via Carpatia nie byłaby budowana i dzisiaj nie cieszylibyśmy się z kolejnych odcinków – powiedział europoseł.

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury podkreślał, że budowa S19 szerzej otworzy region na wielu płaszczyznach:

- Via Carpatia to droga, która otwiera miliony możliwości, która otwiera miliony szans, przede wszystkim zapewnia rozwój komunikacyjny, ale też będzie ogromnym otwarciem społecznym, gospodarczym, ekonomicznym i co ważne dla tej części województwa podkarpackiego -otwarciem turystycznym. Wraz z panem ministrem Adamczykiem powtarzam, że Via Carpatia to droga życia, do rozwoju do inwestycji, oczekiwana we wschodnich regionach naszego kraju od wielu lat – mówił Rafał Weber.

Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki również nie kryła radości z faktu podpisania umowy na budowę nowego odcinka drogi:

- Ja się cieszę, że mogę być świadkiem tego historycznego wydarzenia - podpisania umowy na realizację tego odcinka, który wprawdzie nie jest długi, bo dziesięciokilometrowy ale jest niezwykle ważny, jest trudny technicznie. Mamy tutaj wiadukty, estakady, dwa MOP-y, wszystko to będzie dla wykonawcy nie lada wyzwaniem, ale dla nas mieszkańców Podkarpacia jest to niezwykle ważny odcinek, ale także dla gminy Miejsce Piastowe, które na co dzień przeżywa pewnego rodzaju uciążliwość związaną z intensywnym ruchem, który odbywa się do granicy ze Słowacją. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy miasta zyskają lepsze i bardziej komfortowe warunki do życia – powiedziała wojewoda.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan jej realizacji przedstawia się następująco:  

  • 30,2 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),
  • 74,2 km - w realizacji (w systemie Buduj oraz Projektuj i buduj), 
  • 64,4 km - w przygotowaniu (dwa odcinki na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji Koncepcji programowej).

Tekst: D. Kozik
Biuro Prasowe UMWP
Fot.: GDDKiA

"Herb Województwa Podkarpackiego"

 
 
 
 

Copyright © Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
al. Łukasza Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów, tel. 17 850 17 00, fax. 17 850 17 01
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.www.podkarpackie.pl
Godziny urzędowania: od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30

Znak promocyjny Województwa Podkarpackiego