logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

Ochrona danych osobowych
 

uchw sejmik2
 
uchw zarzad2
 
rcl-rzdowe-centrum-legislacyjne-160x80a
 
zam-publ

sprawy do

WYDANIE AKTUALNE PPS

pps pazdziernik 160

ARCHIWALNE PRZEGLĄDY

przeglad-sterta-160

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

 

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

 

Program Operacyjny Rybactwo i Morze

Gospodarka w regionie

wrota-gospodarka

To wyjątkowy dzień dla mieszkańców Mielca. 17 października została podpisana umowa z firmą, która wykona modernizację linii kolejowej l-25. To oznacza, że do Mielca znów wróci połączenie kolejowe. Wartość inwestycji, która ma być gotowa pod koniec 2020 roku to prawie 250 mln złotych. Z tej okazji na mielecki dworzec przyjechał specjalny techniczny pociąg, którym uczestnicy uroczystości pojechali do Padwi Narodowej.

W uroczystym podpisaniu umowy wzięli udział m.in.: marszałek województwa Władysław Ortyl, posłowie Zbigniew Chmielowiec i Jan Warzecha, wiceminister Adam Hamryszczak, prezydent Mielca Fryderyk Kapinos oraz starosta mielecki Zbigniew Tymuła. Obecni też byli radni województwa, lokalni samorządowcy oraz mieszkańcy miasta i dziennikarze.

Przyjazd do Mielca, po 9 latach, specjalnego pociągu oraz podpisanie umowy na rewitalizację linii l-25 marszałek Władysław Ortyl uznał za historyczne wydarzenie.

To wyjątkowy dzień i duża radość. Wśród wielu inwestycji kolejowych, które mają miejsce na Podkarpaciu, nie mogło zabraknąć również Mielca zwłaszcza, że linia l-25 jest ważna nie tylko dla ruchu pasażerskiego, ale też z punktu widzenia gospodarczego – łączy bowiem dwie strefy ekonomiczne. A następuje czas na kolej i musi się zwiększać transport kolejowy – mówił podczas podpisania umowy z wykonawcą. Marszałek przypomniał również, że o przywrócenie połączeń kolejowych w Mielcu zabiegał usilnie także europoseł Tomasz Poręba.

Obecny na uroczystości wiceminister Adam Hamryszczak mówił natomiast o licznych działaniach, jakie podejmuje rząd, aby zmodernizować infrastrukturę kolejową:

Rozwój transportu zarówno kolejowego, jak i drogowego, jest dla polskiego rządu niezwykle ważny. Na Krajowy Program Kolejowy rząd przeznaczył aż 67 miliardów złotych – mówił wiceminister, zapowiadając jednocześnie, że linia l-25 będzie wzmacnia i modernizowana m.in. z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

W imieniu parlamentarzystów głos zabrał poseł Zbigniew Chmielowiec:

Chcę podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że możemy się tu spotkać na tej uroczystości. Przypomnę również, że na Podkarpaciu realizowany jest również inny ważny projekt Kolei Aglomeracyjnej – mówił poseł Chmielowiec.

Przedstawiciel PKP PLK Piotr Majerczak przedstawił natomiast zakres robót:

W ramach rewitalizacji na odcinku Mielec – Dębica zostanie przebudowanych 9 stacji i przystanków kolejowych i 37 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 dużych mostów. A także zmodernizowanych zostanie 40 przejazdów kolejowych – mówił Piotr Majerczak.

Jest to jedna z najważniejszych inwestycji dla Mielca. Życzę wykonawcy, aby udało się zachować terminy i żeby to okno na świat nam się otworzyło – mówił z kolei prezydent Mielca Fryderyk Kapinos.

Podpisy pod umową złożyli: Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., wykonawcę zaś – Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie  Sp. z o.o. reprezentował Marcin Szewczyk – Członek Zarządu ds. Technicznych.

Mielec nie ma połączenia kolejowego od 2009 roku. Zły stan infrastruktury sprawił, że ruch na trasie Mielec – Dębica został zawieszony. Od tamtej pory trwały liczne starania, aby przywrócić to połączenie. Wśród osób, które o to zabiegały był m.in. marszałek W. Ortyl i euro poseł T. Poręba.

W ramach inwestycji całkowicie przebudowana zostanie linia kolejowa od Mielca do Dębicy czyli na odcinku prawie 32 km. Na tej trasie na 9 stacjach i przystankach przebudowane zostaną perony. Nowe oblicze zyska także stacja w Mielcu, gdzie powstanie przejście podziemne. Z kolei dla odcinka z Mielca do Padwi Narodowej wykonana zostanie dokumentacja budowlana, czyli tzw. studium wykonalności

Rewitalizacja linii kolejowej l-25 na trasie z Padwi  Narodowej przez Mielec do Dębicy, która ma kosztować prawie 250 mln złotych, nie byłaby możliwa bez wsparcia ze środków unijnych. Na ten cel z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego  na lata 2014-2020 trafi aż 166 mln zł. Inwestorem inwestycji jest PKP PLK S.A.

Po modernizacji podróżni dojadą z Mielca do Dębicy w zaledwie 30 minut. Pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h. Zwiększy się też poziom bezpieczeństwa. Pierwsze kursy pomiędzy Mielcem a Dębicą są planowane już na grudzień 2020 roku.

Wideo wkrótce.

Monika Konopka
Sebastian Kieszkowski
Biuro prasowe UMWP

Statystyka

Odwiedza nas 722 gości oraz 0 użytkowników.