logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

Ochrona danych osobowych
 

uchw sejmik2
 
uchw zarzad2
 
rcl-rzdowe-centrum-legislacyjne-160x80a
 
zam-publ

sprawy do

WYDANIE AKTUALNE PPS

pps pazdziernik 160

ARCHIWALNE PRZEGLĄDY

przeglad-sterta-160

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

 

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

 

Program Operacyjny Rybactwo i Morze

Gospodarka w regionie

wrota-gospodarka

Tworzony w województwie podkarpackim system Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej otrzymał wielomilionową pomoc ze środków unijnych. Dziś, tj. 21 maja marszałek Władysław Ortyl oraz Przemysław Gorgol dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych i wicemarszałek Bogdan Romaniuk podpisali w tej sprawie umowę. Chodzi o dofinansowanie na prawie 117 mln zł.

Dzięki unijnemu wsparciu może ruszyć oczekiwana przez mieszkańców inwestycja Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. PKA poprawi nie tylko jakość usług przewozowych na terenie Rzeszowa i okolic, ale także przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu – tak zgodnie podkreślali uczestnicy podpisania umowy. A wzięli w niej udział: marszałek Władysław Ortyl, Witold Słowik podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, Przemysław Gorgol dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, wicemarszałek Bogdan Romaniuk, wojewoda Ewa Leniart.

Podpisana w urzędzie marszałkowskim umowa dotyczy projektu pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego”. Dofinansowanie pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Projekt Podmiejska Kolej Aglomeracyjna składa się z dwóch etapów i dotyczy zakupu taboru, na który podpisano dzisiaj umowę oraz budowy infrastruktury i modernizacji linii kolejowych. Szacowane koszty inwestycji wynoszą:

  1. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Zakup taboru wraz z budową zaplecza technicznego” - oszacowany jest na kwotę: ok. 287 mln zł.
  2. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” - oszacowany jest na kwotę: ok. 300 mln zł.

Całość inwestycji ma wynieść ok. 588 mln zł.

Podpisując umowę na pierwszy etap inwestycji marszałek Ortyl podkreślał, że jest to dobra informacja dla systemu komunikacji w województwie podkarpackim:

- Transport kolejowy jest transportem ekologicznym, bardzo pożądanym, dynamicznie się rozwijającym. Dlatego nie może być tak, żeby Podkarpacie nie korzystało z możliwości jego dofinansowania - mówił marszałek.

W podobnym duchu wypowiadał się Witold Słowik - podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju:

- Rozwój transportu kolejowego jest priorytetem w tej perspektywie kolejowej. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którego globalna wartość wkładu unijnego wynosi ok. 115 mld. zł. 21 mld przeznaczonych jest na transport kolejowy – mówił Witold Słowik.

Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformował, że podpisywana w Rzeszowie umowa jest 173-cią umową w zakresie transportowym z POIiŚ.

- Projekt rozwoju kolei aglomeracyjnej prezentowany przez województwo podkarpackie jest jednym z kilku projektów w kraju, które zmierzają do wykorzystania istniejącej, ale także budowy nowej infrastruktury – powiedział dyr. Gorgol dodając, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych jest na etapie oceny drugiego projektu na modernizację infrastruktury, który powinien się zakończyć jeszcze przed wakacjami.

Wojewoda Ewa Leniart podkreślała, że zakup nowoczesnego taboru to znaczący krok w rozwoju i ułatwieniu komunikacji Rzeszowa, jako stolicy województwa z ościennymi miastami.

Dzięki wsparciu UE województwo podkarpackie zakupi 10 pociągów (8 elektrycznych i 2 spalinowych) dedykowanych dla obsługi połączeń pasażerskich na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Nowy tabor będzie kursował na trasach:

  • Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk;
  • Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka (linia planowana);
  • Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem.

Zakupiony, dzięki dofinansowaniu UE, tabor będzie dostosowany do potrzeb osób
z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się i przeznaczony do obsługi połączeń pasażerskich na planowanych do zmodernizowania w województwie podkarpackim liniach kolejowych.

Poza zakupem nowych pociągów, beneficjent czyli urząd marszałkowski zaplanował również szereg działań inwestycyjnych związanych z budową zaplecza technicznego dla rzeszowskiego taboru kolejowego, które powstanie na stacji Rzeszów Staroniwa.

Inwestycja w podkarpacką kolej ma poprawić częstotliwość, skomunikowanie oraz punktualność połączeń kolejowych na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jej głównym celem jest poprawa jakości oferowanych usług, a w konsekwencji ułatwienie mobilności na terenie całej aglomeracji rzeszowskiej.

Tekst Monika Konopka
Fot. Michał Mielniczuk
wideo Sebastian Kieszkowski
BP UMWP

Statystyka

Odwiedza nas 602 gości oraz 0 użytkowników.