logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

Ochrona danych osobowych
 

uchw sejmik2
 
uchw zarzad2
 
rcl-rzdowe-centrum-legislacyjne-160x80a
 
zam-publ

sprawy do

WYDANIE AKTUALNE PPS

pps pazdziernik 160

ARCHIWALNE PRZEGLĄDY

przeglad-sterta-160

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

 

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

 

Program Operacyjny Rybactwo i Morze

Edukacja w regionie

wrota-eduk

171211 tampicoPolitechnika Rzeszowska unowocześnia bazę dydaktyczno-naukową Ośrodka Kształcenia Lotniczego. Na jej stan trafił sprzęt o wartości 300 tys. zł. Jest to samolot „Tampico” TB-9. „Kluczyki” do nowej maszyny przekazał rektorowi PRz Tadeuszowi Markowskiemu, marszałek Władysław Ortyl.  

Politechnika Rzeszowska zakupiła samolot dzięki wsparciu Samorządu Województwa Podkarpackiego, które przekazało dotację w wysokości 350 tys. zł. Reszta z tej kwoty będzie przeznaczona na wyposażenie nawigacyjne do symulatorów lotów. Na terenie OKL otwarto dziś także nową drogę kołowania.

Marszałek Władysław Ortyl podczas uroczystości przekazania samolotu, podkreślał rangę nowej inwestycji.
 
Są to niemałe środki, zyskujące bezcenną wartość w procesie edukacyjnym przyszłych pilotów. Przypomnę, że lotnictwo jest jednym z filarów rozwoju Podkarpacia, a Politechnika Rzeszowska z Ośrodkiem Kształcenia Pilotów jest jego ważną częścią. Rozmawialiśmy właśnie z rektorem i mogę zapewnić, że nie jest to ostatnia tego typu pomoc z naszej strony – mówił marszałek.
 
Nowe inwetycje w OKL oznaczają zwiększenie potencjału szkoleniowego jednostki, poprawę konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw sektora lotniczego. Zakup samego samolotu umożliwi zwiększenie liczby studentów objętych szkoleniem z 24 do 40 osób.
 
Tampico” TB-9 to siódmy tego typu samolot we flocie OKL-u. Jest wyposażony w nowoczesne urządzenie radiowo-nawigacyjne spełniające warunki do wykonywania  lotów w przestrzeni kontrolowanej. Socata TB-9 Tampico - czteromiejscowy samolot zasilany przez silnik tłokowy czterocylindrowy AVCO LYCOMING O-320-D2A o mocy 160 KM (119 kW). Jest wyposażony w stałe śmigło, stałe podwozie trójkołowe. TB Socata został zaprojektowany w latach 1970. Seria TB stała się powszechnie używana w lotnictwie szkoleniowym i turystycznym. W porównaniu do innych czteromiejscowych jednosilnikowych samolotów jest stosunkowo przestronny. Skrót TB odnosi się do miasta Tarbes, które leży na południu Francji. To właśnie tam samoloty są produkowane. Wszystkie samoloty z tych serii zostały zmodernizowane w 2000 r. Wersje GT mają większą kabinę i aerodynamiczne ulepszenia. Należy dodać, że w latach 90-tych płatowiec TB był montowany w WSK – Mielec w ramach współpracy z firmą Socata.
Flota OKL-u składa się obecnie z: siedmiu samolotów „Tampico" TB - 9,  dwóch „Piper” PA – 28 Arrow, trzech „Piper” PA – 34 Seneca V, pięciu samolotów „Liberty” XL-2 oraz jednego ZLIN – 242L.
Drogi kołowania mają powierzchnię ponad 6000 m2 z nawierzchnią asfaltową na podbudowie z kruszywa łamanego. Zarówno drogi kołowania, jak i pas startowy posiadają własne oświetlenie do wykonywania lotów w nocy. Ciekawostką jest fakt, że istnieje możliwość włączenia oświetlenia z samolotu podczas dolotu do lotniska. Zakończona inwestycja objęła także budowę przejazdów z pasa startowego na terenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Inwestycja wynikała z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa lotów, zwiększenia ich liczby, a co za tym idzie – większej przepustowości samolotów podczas szkoleń lotniczych studentów pilotażu. Droga kołowania w OKL-u, która będzie pełni również funkcję drogi ratowniczo-pożarowej, pozwala na szybkie opuszczanie drogi startowej przez statki powietrzne, co z kolei wyeliminuje zagrożenia wynikające z równoczesnego szkolenia studentów na kilkunastu samolotach szkoleniowych. Inwestycja została dofinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
 
Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej jest jednostką, która nas wyróżnia na tle innych uczelni w kraju. To tutaj właśnie od ponad 40 lat Politechnika Rzeszowska prowadzi szkolenie pilotów lotnictwa cywilnego a od 2007 roku również mechaników lotniczych obsługi. Żadna inna politechnika nie prowadzi tego typu działalności, żadna inna uczelnia w naszym kraju nie ma takiego zaplecza, tak doskonale wyposażonej i nowoczesnej bazy szkoleniowej dla przyszłych pilotów. Samoloty, nowoczesne symulatory lotu, cała infrastruktura, w tym hangary, betonowy pas startowy, drogi kołowania, znakomita kadra instruktorska, profesjonalni mechanicy - wszystko to powoduje, że Politechnika Rzeszowska jest najlepszym i największym ośrodkiem w kraju kształcącym pilotów lotnictwa cywilnego i mechaników lotniczych obsługi. Do dnia dzisiejszego wyszkoliliśmy 741 pilotów. Absolwenci kierunku lotnictwo i kosmonautyka specjalności „pilotaż” są cenionymi pilotami i na bieżąco wypełniają potrzeby rynku pracy w Polsce i na świecie. Zakończone inwestycje oraz pomoc Samorządu Województwa Podkarpackiego pozwolą zwiększyć możliwości kształcenia studentów, którzy w przeważającej większości, bezpośrednio po zakończeniu studiów zasilają szeregi kadr linii lotniczych.
 
 
Michał Mielniczuk/mat. pras OKL/PRz
fot. Tomasz Leyko
Biuro Prasowe UMWP

 

Statystyka

Odwiedza nas 481 gości oraz 0 użytkowników.