Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
Liczba 25 z dopiskiem lat w kolorze złotym, oznaczająca 25-lecie samorządu województwa podkarpackiego.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
Liczba 25 z dopiskiem lat w kolorze złotym, oznaczająca 25-lecie samorzadu województwa podkarpackiego.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

Samorząd Województwa Podkarpackiego

  

  

Ludzie siedzą przy stole

 


 

Rzeszów 4.04.2023

Zarząd Województwa Podkarpackiego podjął dziś decyzję dotyczącą dalszego procedowania projektowania obwodnicy Leska. Do realizacji wybrany zostałwariant nr 2 (wg załączonego orientacyjnego planu).

 

Zadanie realizowane jest w ramach otrzymanego dofinansowania ze środków budżetu państwa w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (zadania obwodnicowe). Wysokość dofinansowania wynosi 100 mln zł, natomiast wkład własny województwa został przyjęty na poziomie 82 mln zł.

 

W ramach opracowanej koncepcji projektowej wskazano 3 możliwe do realizacji warianty budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiejKażdy z 3 wariantów posiada opracowane podwarianty, które przedstawiają różne rozwiązania techniczne np. w zakresie rodzaju skrzyżowania lub odsunięcia albo zbliżenia projektów mostu w stosunku do istniejącego. Po dogłębnej i rzetelnej analizie, a także wysłuchaniu opinii mieszkańców każdej ze stron zarząd podjął decyzję o wyborze wariantu nr 2

 

Podjęliśmy decyzję o wyborze przebiegu planowanej obwodnicy Leska w ciągu drogi wojewódzkiej nr 894 po naprawdę głębokiej i precyzyjnej analizie. Każda tego typu inwestycja powoduje mniejsze lub większe skutki społeczne. Wybór tego wariantu naszym zdaniem jest najmniej kłopotliwy. Według wstępnych szacunków prawdopodobnie wyburzone mogą zostać 3 budynki, ale prowadzimy dalsze analizy aby było ich mniej. Samorząd Województwa Podkarpackiego pozyskał na budowę obwodnicy Leska 100 mln zł z Rządowego Programu Rozwoju Dróg. Jest to jedna z trzech inwestycji, obok obwodnic Łańcuta i Tyczyna, na które otrzymaliśmy duże środki z tego programu. Jest to dotacja celowa i może być wykorzystana tylko i wyłącznie na realizację obwodnicy Leska. Sejmik Województwa zabezpieczył na ten cel 82 miliony zł, a za przekazaniem takiej kwoty głosowali wszyscy obecni radni koalicji rządzącej jak i większość opozycji. Nie było głosu przeciwnego, ponieważ kierowali się przesłankami merytorycznymi. Jeśli zajdzie taka potrzeba jesteśmy gotowi zwiększyć dofinasowanie lub zaproponować inwestycje komplementarne dla Leska.  Nie stać nas na rezygnację z tak cennej inwestycji – powiedział marszałek Władysław Ortyl.  

 

Wybrany wariant pozwala na budowę drogi o płaskim pochyleniu bez długich podjazdów na wzniesienia, ma to korzystny wpływ na bezpieczeństwo poprzez dobrą widoczność na drodze. Nie ingeruje w obiekty zabytkowe i stanowiska archeologiczne. Na całej trasie należy wykonać tylko 4 obiekty inżynierskie, co jest najmniejszą liczbą spośród trzech wariantów, prowadzi to do zminimalizowania kosztów inwestycji, a także zminimalizowania kosztów utrzymania w przyszłości drogi i obiektów inżynierskich. 

 

Wariant wskazany przez zarząd jest rozwiązaniem najlepiej dostosowanym do istniejącego terenu i jego składników, a także najmniej kolizyjnymWybórten jest także rozwiązaniem najlepiej dostosowanym do istniejącego krajobrazu oraz najmniej ingerującym w teren Natura 2000, ale znacząco ingeruje w zakres Obszaru Chronionego Krajobrazu. 

 

Po dzisiejszej decyzji zarządu województwa Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie kontynuował prace projektowe w celu uzyskania tzw. decyzji środowiskowej.

WARIANT nr 2 - podstawowe informacje: 

długość odcinka: ok 4,5 km,

łączna liczba obiektów inżynierskich: 4 szt.,  

liczba kolizji z obiektami mieszkalnymi 3 szt. 

długość przebiegu przez obszary Natura 2000 Dorzecze Górnego Sanu: 321 m, 

długość przebiegu przez tereny chronione przyrodniczo Wschodniobeskidzki Obszar chronionego krajobrazu: 2493 m, 

długość odcinków o pochyleniu niwelety powyżej 3%: 0 m

prowadzenie trasy przy wykorzystaniu istniejących dróg publicznych [m]:  ok. 540 m

Tomasz Leyko

Rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

 

Galeria zdjęć: