logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

stop-gmo

 

podkarpacki naturalny wypas

 

leksykon-podkarpackich-smakow-2013
 

ekogala1

 

produkty tradycyjne

 

uchw sejmik2
 
uchw zarzad2
 
rcl-rzdowe-centrum-legislacyjne-160x80a
 
zam-publ

sprawy do

WYDANIE AKTUALNE PPS

pps mini 1 2017

ARCHIWALNE PRZEGLĄDY

przeglad-sterta-160

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

 

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

 

Program Operacyjny Rybactwo i Morze

Rolnictwo w regionie

wrota-rolnictwo

170703 medyniaW Medyni Głogowskiej odbyła się konferencja prasowa poświęcona inicjatywie „NA SZLAKU KULINARNYM WSCHODNIEJ POLSKI”. Wzięli w niej udział przedstawiciele trzech województw: podlaskiego, podkarpackiego i lubelskiego. Dziennikarze poznali propozycje logotypów opracowanych przez poszczególne regiony, spośród których wybrany zostanie jeden oraz dowiedzieli się, jak będą wyglądać tegoroczne imprezy w ramach tego przedsięwzięcia.

Na konferencji województwo podkarpackie reprezentował członek zarządu Lucjan Kuźniar. Z województwa lubelskiego przyjechał wicemarszałek Grzegorz Kapusta, a z podlaskiego Iwona Krzyżanowska – zastępca dyr. Departamentu Rolnictwa i Obszarów Rybackich z tamtejszego urzędu marszałkowskiego. Obecny był też Edward Dobrzański - Wójt Gminy Czarna.

Mówiąc o kulinarnym projekcie „NA SZLAKU KULINARNYM WSCHODNIEJ POLSKI”, członek zarządu Lucjan Kuźniar podkreślał, że siłą regionów biorących w nim udział jest ich wielokulturowość.

- To powoduje, że mamy wiele do zaoferowania jako te trzy województwa. Postanowiliśmy to wykorzystać dla wspólnej promocji produktów wysokiej jakości, również tych ekologicznych, po to, żeby się promować, ale również po to, by dać ich mieszkańcom możliwość zarabiania, produkowania – tłumaczył Lucjan Kuźniar, dodając że Podkarpacie ma ponad 200 produktów tradycyjnych wpisanych na specjalną listę ministerialną.

Wicemarszałek województwa lubelskiego Grzegorz Kapusta mówił, że również bardzo cieszy go ta wspólna inicjatywa, gdyż promuje nie tylko żywność, ale także chroni od zapomnienia dziedzictwo wschodniej Polski oraz nakręca lokalną koniunkturę.

- Robimy coś takiego co pozwala wielu mieszkańcom się uaktywnić, rozpocząć mały biznes. Już widzimy, że ta mnogość wydarzeń związanych z kulinariami w każdym województwie powoduje, że chociażby Lokalne Grupy Działania aktywują społeczność i pobudzają w ten sposób do powstawania mikroprzedsiębiorstw np. w obszarze turystyki czy bazy noclegowej, a za tym idą miejsca pracy – tłumaczył wicemarszałek Grzegorz Kapusta.

Przedstawicielka województwa podlaskiego podkreślała, że jest to niezwykle cenna inicjatywa:

- Powodujemy, że nasi producenci lokalni mają możliwość pokazania naszej tradycji, kultury, wyjątkowości danego województwa, regionu, miejsca z którego pochodzą i to dzieje się z udziałem trzech województw – tłumaczyła Iwona Krzyżanowska.

Pomysł inicjatywy „NA SZLAKU KULINARNYM WSCHODNIEJ POLSKI” zrodził się wiosną 2016 r. Od początku miała ona na celu wspólną promocję żywności (tradycyjnej, regionalnej) z województw wschodniej Polski. Trzy zaangażowane w projekt regiony - podlaskie, lubelskie i podkarpackie - ustaliły, że będą promować kulinarny potencjał poprzez organizację w każdym z województw konkursów dla podmiotów produkujących  lub przetwarzających żywność.

W ubiegłym roku odbyły się trzy takie wydarzenia w poszczególnych regionach – na Podkarpaciu w Baszni Dolnej. W tym roku zaplanowane są kolejne. W lubelskim już się odbyło pod koniec maja, gdzie w Bychawie region promował swoje kulinaria podczas Festiwalu Pierogów. Podlaskie w dniach 29-30 lipca w Drohiczynie będzie promować regionalne wyroby podczas Dni Miasta.

Na Podkarpaciu w tym roku w ramach Kulinarnego Szlaku Wschodniej Polski 9 lipca odbędzie się impreza w Medyni Głogowskiej. Podczas Jarmarku Garncarskiego przeprowadzone zostaną konkursy:

- Na najlepszy produkt tradycyjny,

- Na najlepszy produkt ekologiczny

- Na najładniejsze stoisko

Zadaniem wyznaczonym na ten rok jest uzgodnienie wspólnego logo dla tej inicjatywy, dlatego też każde z województw opracowało swój projekt. Wybór wspólnego logo nastąpi po zakończeniu tegorocznego cyklu imprez. Zwycięży projekt, który zdobędzie największą liczbę głosów. A głosować będzie można podczas trwających imprez. Organizatorzy rozważają też możliwość głosowania przez internet.

Podczas konferencji dziennikarze i zaproszeni goście mogli również skosztować regionalnych smakołyków.

Monika Konopka
Biuro prasowe UMWP

 

Statystyka

Odwiedza nas 666 gości oraz 0 użytkowników.