logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

uchw sejmik2
 
uchw zarzad2
 
rcl-rzdowe-centrum-legislacyjne-160x80a
 
zam-publ

sprawy do

WYDANIE AKTUALNE PPS

pps 2/2017

ARCHIWALNE PRZEGLĄDY

przeglad-sterta-160

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

 

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

 

Program Operacyjny Rybactwo i Morze

PODKARPACKIE, JASIONKA. Zakończyła trwającą 15 miesięcy budowa nowego terminalu w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka. Obiekt został oddany inwestorowi. Oficjalne oddanie do użytku ma nastapić 19 kwietnia, a w uroczystości mają wziąć udział prezydent i premier.  
Wartość inwestycji to ponad 97 mln zł brutto. Jej cele to poprawa się komfortu obsługi pasażerów oraz zwiększenie przepustowość portu i liczby połączeń. Wykonawcą była firma Skanska, jedna z siedmiu firm, które stanęły do przetargu.
- Wczoraj (30 stycznia) przekazaliśmy obiekt inwestorowi – poinformował dziennikarzy Kamil Simka, pełnomocnik zarządu Skanska SA.
Prace budowlane zakończyły się 20 grudnia 2011 roku, czyli 10 dni przed terminem wynikającym z umowy. Przez kolejny miesiąc trwał odbiór.
Zakres prac obejmował budowę czterokondygnacyjnego obiektu z charakterystycznym łukowym dachem wraz z przyłączami sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, energetycznych i teletechnicznych oraz ogrodzeniem, oświetleniem, terenami zielonymi i ciągami pieszymi – mówi – mówi Dariusz Gruszka, szef projektu z firmy Skanska.
Oficjalne otwarcie terminalu planowane jest na kwiecień br. Mówi się konkretnie o dniu 19 kwietnia – na otwarciu mają pojawić się przedstawiciele rządu, niewykluczone, że sam premier Donald Tusk, a także prezydent Bronisław Komorowski.
Do tego czasu Port Lotniczy wyposaży obiekt w urządzenia kontroli bezpieczeństwa, a służby lotniskowe m.in. Służba Ochrony Lotniska, Straż Graniczna i Urząd Celny przygotują go odpowiednio do przyjęcia i odprawienia pierwszych podróżnych.
Jeszcze sporo rzeczy trzeba dokupić, zamówić, cały czas nad tym pracujemy – mówi Konrad Rabiej, wiceprezes Portu Lotniczego
Siedmiuset pasażerów na godzinę
Gmach nowego terminalu ma czterokrotnie większą powierzchnię od starego obiektu. 90 tys. m sześc. kubatury i 14 tys. m kw. powierzchni użytkowej pozwolą na potrojenie liczby odprawianych pasażerów - do 700 pasażerów w ciągu godziny, a w skali roku nawet do 1,5 mln podróżnych. Możliwa będzie jednoczesna obsługa pasażerów z czterech samolotów. Dodatkowo gabaryty budynku umożliwią scentralizowanie w jednym obiekcie obsługi pasażerów przylatujących i odlatujących z podrzeszowskiego lotniska, co dotychczas nie było możliwe. W przyszłości obiekt w Jasionce będzie można rozbudować o kolejne moduły.
Z lotu ptaka terminal kształtem przypomina literę „T”, szerszą częścią zwrócony w stronę płyty postojowej.
- W wystroju wnętrza przeważają różne odcienie szarości, ocieplone ściennymi i sufitowymi elementami wykończeniowymi w kolorze buku - opisuje Wojciech Chmura, kierownik budowy, Skanska. - Hall przypomina czaszę spadochronu z efektowym łukowym stropem.
Został wykończony tzw. wyspami akustycznymi, czyli prostokątnymi drewnopochodnymi płytami, które jednocześnie pełnią funkcją dekoracyjną i poprawiają akustykę w tego typu obiektach. Sufit wyspowy umożliwia odpowiednie rozproszenie i pochłanianie dźwięków, co zapewni, że podawane przez głośniki komunikaty będą dobrze słyszalne.
Cztery kondygnacje
Częściowo podpiwniczony obiekt z 3 kondygnacjami naziemnymi i jedną podziemną został wyposażony w ruchome schody, 6 wind osobowych, 1 windę do obsługi bagażu ponadnormatywnego oraz dwie mniejsze windy na potrzeby ulokowanych na pierwszym piętrze lokali gastronomicznych. Na 4 kondygnacjach mieści się prawie 250 pomieszczeń. Obiekt będzie bez przerwy monitorowany przez ponad 250 kamer rozmieszczonych w całym budynku.
Główne wejście do terminalu z parkingu znajduje się od strony północnej. Parter to hall główny z pomieszczeniami informacyjnymi, kasowymi, komercyjnymi, pomocy medycznej.
W południowej części hallu głównego zaprojektowano strefę biletowo-bagażową z 17 stanowiskami check-in (stanowisko nr 1 przeznaczono do odpraw bagażu ponadnormatywnego) oraz kasę opłat celnych, stanowisko potwierdzenia dokumentów uprawniających do zwrotu VAT i pomieszczenia kontroli celnej bagażu w obecności pasażera i odbioru bagażu zgubionego „lost&found”.
Od strony płyty postojowej dla samolotów znajduje się strefa kontroli dokumentów dla pasażerów przylatujących oraz hala przylotów z dwiema karuzelami do odbioru bagażu.
Na pierwszym piętrze w strefie ogólnodostępnej znajdują się: restauracja i bary na antresoli hallu głównego od strony zachodniej, w części środkowej strefa oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa pasażerów odlatujących oraz kaplica lotniskowa od strony wschodniej.
Pełne bezpieczeństwo
Wyposażenie strefy kontroli bezpieczeństwa w wysokiej klasy urządzenia rentgenowskie, stacjonarne i ręczne detektory metali, bramki radiometryczne i inne służące do kontroli bezpieczeństwa osób oraz bagażu kabinowego pozwoli na zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej. Na tej kondygnacji zlokalizowano również Business Lounge, osobno dla pasażerów ze strefy Schengen i z poza niej (non Schengen), jak i miejsce odpoczynku dla pilotów oczekujących w przerwie między kolejnymi lotami.
- Znajdziemy tutaj także pomieszczenie dla tzw. pasażera niebezpiecznego (agresywnego) oraz pokoje dla osób niezaakceptowanych na wjazd na teren RP – tłumaczy Joanna Sitarz, z biura prasowego Skanska.
Kolejną część kondygnacji stanowią cztery stanowiska gate, po dwie dla każdej ze stref Schengen i non Schengen. Pasażerowie po przejściu przez gate, kierowani będą do korytarzy przedrękawowych, z których przechodzić będą do samolotu.
Ostatnie, najwyższe piętro nowego terminalu przeznaczono pod działalność komercyjno-handlową oraz pod ogólnodostępny taras widokowy, z którego będzie można obserwować drogę startową oraz płytę postojową lotniska. Taras składa się z dwóch części - wewnętrznej o pow. 96 m kw. i zewnętrznej o pow. 98 m kw.
Na kondygnacji podziemnej będą pomieszczenia oraz urządzenia zastrzeżone dla ogólnego dostępu pasażerów czyli sortownia bagażu oraz pomieszczenia techniczne i magazyny. Część tej kondygnacji przeznaczono na pomieszczenia pięciostopniowej kontroli bagażu rejestrowanego, gdzie będzie on poddany kontroli bezpieczeństwa przy pomocy automatycznego i „inteligentnego” systemu, a w razie potrzeby również ręcznie.
To pierwszy terminal pasażerski, jaki Skanska wybudowała w Polsce, a zarazem największa z inwestycji kubaturowych w historii firmy na Podkarpaciu.
Łukowy dach z niepowtarzalnych elementów
Konstrukcja budynku, zaprojektowana została jako stalowy szkielet ramowy uzupełniony konstrukcją żelbetową monolityczną. W elewacji zewnętrznej dominuje aluminium i szkło. Fasada budynku została wykonana jako konstrukcja słupowo-ryglowa wykonana z aluminium i mocowana systemowo do konstrukcji stalowej wsporczej. Zamontowano ok. 4000 m kw. elementów ślusarki aluminiowej zewnętrznej i prawie 3000 m kw. elementów ślusarki aluminiowej wewnętrznej.
Przykrycie dachu w części centralnej stanowi dach łukowy, przykrycie skrzydeł wschodniego i zachodniego to płaskie stropodachy.
- Jednym z najciekawszych elementów budowlanych, stanowiącym również ważny i eksponowany element architektoniczny jest łukowa konstrukcja dachu – informuje Dariusz Gruszka. - Stalową konstrukcję dachu wykonaliśmy z ponad 3500 elementów, z których żaden nie jest powtarzalny, w tym ponad 1000 elementów giętych.
W osi środkowej budynku zamontowany został główny dźwigar łukowy o rozpiętości ponad 60 m. Dach został wykonany z profilowanych arkuszy blachy aluminiowej o szerokości 40 cm i długości do 70 m, w technologii tzw. rąbka stojącego.
Arkusze blachy prefabrykowano bezpośrednio na placu budowy przy pomocy specjalnie do tego przeznaczonego urządzenia tzw. roolformer’a, z którego podawane były bezpośrednio na dach i tam rozkładane.
- Dzięki zaciśnięciu specjalnie wyprofilowanych rąbków dwóch sąsiednich arkuszy blachy przy pomocy specjalnej zwijarki, uzyskuje się zarówno stabilne mocowanie jak i szczelność dachu - wyjaśnia Dariusz Gruszka. - Poza tym przy tej technologii i takiej geometrii na całym dachu nie występują łączenia poprzeczne blach, ani nie występuje też konieczność przewiercania pokrycia dachu, co ma wpływ zarówno na efekt wizualny jak również na względy użytkowe – praktycznie do minimum ograniczone zostało ryzyko występowania przecieków.
Równie ważnym architektonicznie elementem decydującym o odbiorze wizualnym obiektu jest wspornikowy okap dachu wykonany z kompozytowych paneli aluminiowych zamontowanych do konstrukcji stalowej (maksymalny wysięg okapu przekracza 8 m).
Bezpieczna budowa
Projekt zwyciężył w organizowanym przez rzeszowski Okręgowy Inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy dorocznym konkursie „Buduj bezpiecznie 2011”. Jury konkursowe doceniło zarówno standardy BHP obowiązujące w naszej firmie, które w wielu przypadkach są bardziej rygorystyczne od obowiązujących przepisów, jak i ich praktyczne egzekwowanie na budowie.
ac