logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

Most w Rajskiem został wybudowany w latach 1966-1967 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 894 Hoczew – Czarna, czyli w ciągu biegnącej dookoła Jeziora Solińskiego tzw. „małej pętli bieszczadzkiej”. Zły stan techniczny obiektu był przyczyną wielomiesięcznych utrudnień w ruchu. W 2010 roku jedna strona mostu została wyłączona z ruchu, a na obiekcie wprowadzono ograniczenia: nośności do 10 ton i prędkości do 30 km/h. Koncentracja całego ruchu na jednej jezdni spowodowała dalszą, szybko postępującą degradację mostu. Doraźnie przeprowadzone prace naprawcze i kolejne przełożenia ruchu nie gwarantowały bezpieczeństwa kierowców. Nie dawały też pewności, że obiekt będzie przejezdny przez kolejny nadchodzący sezon turystyczny.

- Prace budowlane rozpoczęliśmy w maju br. - mówi Piotr Subczak, menedżer projektu z firmy budowlanej Skanska. – Pracę ułatwiło nam wyłączenie mostu z ruchu.
W ramach inwestycji przebudowano most oraz dojazdy w obrębie mostu. Przebudowa polegała na całkowitej wymianie ustroju nośnego na nową konstrukcję zespoloną, opartą na istniejących, odpowiednio adaptowanych i wyremontowanych podporach.

- Przyczółki zostały częściowo rozebrane, a następnie wzmocnione i nadbetonowane. Całe powierzchnie podpór wyremontowaliśmy przy zastosowaniu zapraw PCC – dodaje Piotr Subczak ze Skanska. - Obiekt został wyposażony w ocynkowane bariero-poręcze mostowe i zaopatrzony w elementy odblaskowe. Po obu jego stronach wybudowaliśmy chodniki dla pieszych oraz wzmocniliśmy i odnowiliśmy dojazdy do obiektu.

Lokalizacja i długość mostu nie uległy zmianie, natomiast zwiększyła się jego szerokość z 8,5 m do 10,5 m oraz nośność - do 50 ton, klasyfikująca obiekt w najwyższej klasie nośności „A”.