logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

uchw sejmik2
 
uchw zarzad2
 
rcl-rzdowe-centrum-legislacyjne-160x80a
 
zam-publ

sprawy do

WYDANIE AKTUALNE PPS

pps 16 02

ARCHIWALNE PRZEGLĄDY

przeglad-sterta-160

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich

 

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

 

Program Operacyjny Rybactwo i Morze

RZESZÓW. Podniebny olbrzym waży 177 ton, lata z prędkością 863 km/h i bez międzylądowania może pokonać ponad 20 tys. km. W poniedziałek po południu ma na rzeszowskim lotnisku ma wylądować An-124-100, największy regularnie używany samolot transportowy na świecie. Olbrzym będzie rozładowywany przez noc i ma odlecieć we wtorek rano.

Dokładna godzina przylotu Rusłana będzie znana dopiero na około 4 godziny przed jego lądowaniem. Nie jest to bowiem regularny lot rozkładowy i plan lotu ulega modyfikacjom do ostatniej chwili. Zależy nie tylko od tak zwanych slotów, czyli zgód służb kierowania lotami na przelot, ale także między innymi od terminu dostawy i załadunku towaru. Dokładną godzinę przylotu podamy więc w poniedziałek po południu na naszej stronie internetowej supernowsci24.pl. Będzie dość czasu, by dojechać do Jasionki i na żywo obejrzeć olbrzyma, a warto.

An-124-100 jest cywilną wersją ciężkiego strategicznego transportowca. Rusłan został skonstruowany w radzieckim biurze konstrukcyjnym Antonowa na początku lat 80. ubiegłego wieku. Prototyp oblatano w grudniu 1982 r. Oficjalnie został publicznie zaprezentowany dopiero 26 maja 1985 r. podczas paryskiego Air Show. Był wówczas największym produkowanym samolotem na świecie.

Później skonstruowano jeszcze An-225 mrija, który jest wersją rozwojową rusłana. Jednak wyprodukowano tylko jeden egzemplarz mriji, a budowy drugiego nigdy nie dokończono. W kwietniu 2005 r. tytuł największego samolotu świata odebrał rusłanowi airbus A-380.
Do końca 2007 r. wyprodukowano 55 egzemplarzy An-124, w tym 25 w wersji wojskowej, które są używane przez siły powietrzne Rosji. Cywilne rusłany latają w rosyjskich liniach cargo: Volga-Dnepr (10 szt.) i Polet Airlines (8 szt.). Siedem takich samolotów eksploatują ukraińskie Antonow Airlines, po dwa Bułgaria i Libia, a jeden Rusłan lata w barwach Maximus Air Cargo Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Obecnie Rosja przygotowuje wznowienie produkcji rusłana. Siły powietrzne Federacji Rosyjskiej i cywilne linie czarterowe Volga-Dnepr zamówiły po 20 takich samolotów. Zmodyfikowane rusłany mają zostać dostarczone odbiorcom do 2020 r.
Efektownie wygląda załadunek i rozładunek olbrzymiego transportowca. Do tej operacji unoszona jest część dziobowa samolotu wraz z kokpitem i otwiera się wrota w części ogonowej. W ten sposób powstaje dostęp z dwóch stron do olbrzymiej ładowni o długości 36,5 m, szerokości 6,4 m i wysokości 4,4 m. Załadunek i rozładunek umożliwiają dwie suwnice o łącznej nośności 20 ton. Czterokołowe podwozie przednie można częściowo wciągnąć przy załadunku. Dzięki temu przednia część samolotu obniża się, co umożliwia pojazdom wjechanie do ładowni wprost z płyty lotniska.

An-124-100 w liczbach
Rozpiętość – 73,3 m
Długość – 69,1 m
Wysokość – 20,8 m
Powierzchnia nośna – 628 m
Masa własna – 177 t
Ładowność – 120 t (wersja cywilna)
- 150 t (wersja wojskowa)
Zapas paliwa – 287 tys. l
Prędkość maks. – 863 km/godz.
Pułap – 12 km
Zasięg – 16,5 tys. km

Rekordy rusłana
Osiągnięcie pułapu 10 tys. 750 m z ładunkiem 171 ton 219 kg
Przelot bez międzylądowania na trasie 20 tys. 150 km w ciągu 25,5 godziny
Najcięższy pojedynczy ładunek – 135,2 t