logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

Tworzę Dolinę Lotniczą na wzór Krzemowej Doliny w Stanach Zjednoczonych. To będzie przyszłość Podkarpacia - powiedział Marek Darecki, prezes WSK Rzeszów. Dziś w Dolinie pracuje prawie 100 firm lotniczych.

Firma Kirchhoff w Mielcu przyjęła w ciągu minionych dwóch lat ponad 200 pracowników. To najlepszy dowód, że zakład ciągle się rozwija i zwiększa moce produkcyjne. Buduje też nową hale produkcyjną, bo systematyczni rosną zamówienia na jej wyroby.

Tylko dla najlepszych

Kirchhoff Polska kooperuje i dostarcza części i podzespoły do najbardziej znanych marek w Europie jak Opel, Volkswagen, BMW, Daimler, Ford.
- W ostatnich miesiącach bardzo mocno wzrósł popyt na samochody znanych europejskich marek zwłaszcza w Chinach i Indiach oraz w Stanach Zjednoczonych. A rosnący eksport aut z Europy na rynki światowe to bardzo dobra wiadomość dla naszej firmy. To stwarza szanse na rozwój zakładu i przyjęcia pracowników - informuje Janusz Soboń, prezes mieleckiego Kirchhhoffa.
Soboń tłumaczy, że zwłaszcza Chińczycy, którzy dorobili się, wolą kupować auta znanych zachodnich marek niż samochody rodzimej produkcji.

W tej znanej firmie motoryzacyjnej nie unikają zatrudniania kobiet. Wcześniej mieli pewne zahamowania gdyż nie wierzyli, że panie sprawdzą się w przemyśle motoryzacyjnym. Zatrudnili grupę 20 kobiet na stanowiskach operatorów spawarek i okazało się, że świetnie wykonują swe obowiązki. Szef firmy dodaje, że kobiety wykonują swa pracę bardzo dokładnie, wcale nie gorzej niż mężczyźni.

Dobry czas dla motoryzacji
Zawiadujący Kirchhoffem podkreślają, że poprzedni i obecny rok to dobry czas dla firm motoryzacyjnych. Biznes kręci się bez zacięć, mielecki zakład uzyskuje dobre wyniki i stać go na inwestycje. W Kirchhoffie kupują nowe maszyny, rozbudowują hale, rozszerzają produkcję.
Początki Kirchhoffa na Podkarpaciu sięgają 1999 roku. Wtedy uruchomiono produkcję w zakładzie na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park w Mielcu. Początkowo wartość inwestycji wyniosła blisko 20 mln euro. Dziś przekroczyła kwotę 75 mln euro. Na starcie, zakład produkował części do samochodów ford focus i opel agila. Od samego początku firma musiała dbać o najwyższą jakość produkcji. Potwierdzają to uzyskane certyfikaty ISO 9001 i 14001.

Firma eksportem stoi
Kirchhoff Polska Sp. z o.o. należąca do niemieckiego koncernu Kirchhoff Automotive produkuje i dostarcza części oraz komponenty metalowe do zakładów montażowych najbardziej renomowanych koncernów. Ponad 60 proc. produkcji wysyłane jest zagranicę. Prezes Soboń podkreśla, że atutem Kirchhoff Polska jest grupa kilkudziesięciu inżynierów, którzy potrafią zarządzać projektami wdrożeniowymi skomplikowanych komponentów do konstrukcji nadwozia samochodów osobowych.
Mielecki Kirchhoff jest częścią niemieckiej grupy Kirchhoff Automotive, która posiada zakłady produkcyjne zlokalizowane między innymi w Niemczech, Irlandii, Portugalii, Meksyku, Brazylii, Hiszpanii.
Zakład w Mielcu specjalizuje się w produkcji tłoczonych części z blach stalowych i aluminiowych oraz podzespołów z części aluminiowych a także produkcji zgrzewanych i spawanych zespołów stalowych z przeznaczeniem dla przemysłu motoryzacyjnego.

WSK jest częścią koncernu Unitet Technologies z Ameryki
Silniki do najnowocześniejszych samolotów pasażerskich na świecie - Airbusa i Boeinga - będą powstawać w Rzeszowie. Na terenie WSK trwa budowa nowej fabryki amerykańskiej firmy Hamilton Sundstrand.
Firma Hamilton Sundstrand Poland jest - podobnie jak WSK-PZL Rzeszów - częścią potężnej korporacji United Technologies.
Światowy rynek lotniczy dopiero powoli otrząsa się z blisko 2,5-letniego kryzysu. W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego „PZL - Rzeszów” SA, jednej z najlepszych firm lotniczych w Polsce, z każdym miesiącem coraz więcej zamówień i oznak wyraźnego ożywienia.
- Kryzys w świecie jeszcze się nie skończył, ale kryzys skończył się już dla WSK. Perspektywy są dobre, mamy duże szanse, aby wykonać ambitny plan budżetowy, który założyliśmy sobie na ten rok - twierdzi Marek Darecki, prezes rzeszowskiej firmy, należącej od 2002 roku do światowej korporacji najnowocześniejszych technologii - United Technologies.

Wychodzą wzmocnieni
Do WSK wracają z zamówieniami klienci, którzy w związku z kryzysem ograniczyli wcześniej zapotrzebowania. Firma pozyskała nowe projekty i programy, które dadzą dodatkową pracę. - W Rzeszowie będą powstawały m.in. podzespoły do nowoczesnych silników wojskowych i cywilnych.. zdradza prezes Darecki. – Jako firma nie straciliśmy dwóch kryzysowych lat. Możemy się spodziewać, że nie tylko produkcja będzie rosła, ale także zatrudnienie. Rosną nam także biura konstrukcyjne. Każdy segment ma perspektywy dodaje.
Tradycyjne rzeszowskie produkty, czyli silniki i przekładnie do polskich samolotów, także mają się dobrze. Szczególnie dotyczy to napędów PZL-10W do śmigłowców „Sokół”, które zdobywają nowe rynki.
Dość powiedzieć, że w WSK będzie produkować pięć razy więcej silników i przekładni niż do tej pory. Jednocześnie realizowane są programy współfinansowane ze środków Komitetu Badań Naukowych, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Unii Europejskiej służące doskonaleniu metod produkcji i poprawie walorów eksploatacyjnych wyrobów z Rzeszowa.
Tradycją firmy stają się coroczne ankiety, w których pracownicy w sposób całkowicie anonimowy wypowiadają się na temat swojej pracy, metod zarządzania, mówią o tym, co im pomaga, a co przeszkadza na co dzień. Ostatnie takie badanie odbyło się w maju tego roku. Nie są jeszcze znane wyniki, które opracuje zewnętrzna firma. Kierownictwo WSK przywiązuje do opinii pracowników bardzo duże znaczenie. Każdej ankiecie towarzyszy plan działań. Zawiera on zawsze konkretne przedsięwzięcia. Jak wdrażany obecnie program uznania dla pracowników, będący ważnym elementem kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

Uniwersytet WSK
Lotnicza fabryka zaangażowana jest w działalność na rzecz środowiska. W ramach programu darowizn wspiera różne przedsięwzięcia w Rzeszowie i regionie, a także instytucje charytatywne.
Zakład wspólnie z uczelniami i instytucjami z terenu miasta i województwa zaangażowany jest w kompleksowy program edukacyjny dla dzieci i młodzieży. Kilka dni temu podsumowano działalność tego swoistego Uniwersytetu WSK w mijającym roku szkolnym. W zajęciach Politechniki Dziecięcej, Odlotowej Fizyki, Sugestii, Otwartej Fabryki uczestniczyło ponad 7 tys. dzieci, młodzieży i studentów.
WSK jest obecnie jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc w Rzeszowie. Przyjeżdżają tutaj grupy uczniów, studentów z całej Polski oraz z zagranicy, aby zobaczyć tę nowoczesną organizację oraz zapoznać się z nowoczesnymi technologiami. W tym roku takich zorganizowanych grup było już blisko 100. Na zakończenie wypełniają one specjalne ankiety satysfakcji. W siedmiostopniowe skali, średnia ocen to 6,64. I na tym polu WSK ma najwyższe noty.

WSK w "pigułce"
WSK Rzeszów powstała w ramach COP- u w 1937 roku. Średnioroczne zatrudnienie w 2009 roku - 3832 pracowników, a w 2010 roku - 3661. Największym sukcesem jest osiągnięcie światowego poziomu produkcji lotniczej przez WSK.