logo samorzad

mapa stronykontaktniepelnosprawni

podkarpackie-logo

Po zimowej przerwie ruszył kolejny sezon wielkich remontów na kolei. Prace trwają na kilku odcinkach trasy między Dębicą a Przemyślem między innymi w Świlczy ale też na trasie Rzeszów-Jasło. Są na to ogromne pieniądze z Unii Europejskiej i budżetu państwa - w sumie ponad 4 miliardy złotych. A przede wszystkim jest wielka potrzeba jak najszybszego wyremontowania całej linii tak aby pociągi w końcu zaczęły jeździć naprawdę szybko do 160 kilometrów na godzinę. Niestety do roku 2014 gdy prace się zakończą pasażerowie muszą uzbroić się w dużą cierpliwość. Wiadukt kolejowy między Świlczą a Mrowlą na trasie Rzeszów - Kraków. Tu gruntowny remont właśnie się rozpoczął. Wrocławska firma specjalizująca się w robotach kolejowo-inżynieryjnych do końca kwietnia wymieni jego konstrukcję nośną i wzmocni tzw. podpory boczne gruntownie przebudowując jedną z nich tak aby oddzielić drogę od ruchu pieszych. Już teraz droga, nad którą zbudowano wiadukt jest zamknięta dla ruchu, a jadące tędy pociągi zwalniają. A tak jest w wielu miejscach.
Mieczysław Borowiec, dyr. Podkarpackiego Zakładu Polskich Linii Kolejowych
-”Jesteśmy w samym środku wielkich inwestycji kolejowych, bo Rzeszów jest takim specyficznym miejscem gdzie zbiega się kilka ważnych tras a remonty są na wszystkich i pociągi muszą zwalniać.”

To dalszy ciąg gruntownych remontów prowadzonych za unijne i budżetowe pieniądze. Pod koniec roku jednym z newralgicznych miejsc była na przykład stacja Rzeszów-Staroniwa. Gdzie kielecka firma wymieniała podkłady, poprawiała nasypy i montowała całkiem nowe tory.

W sumie tzw. rewitalizacja tylko tej trasy ma kosztować ponad 160 milionów złotych. Ale prawdziwym wyzwaniem organizacyjnym i finansowym jest gruntowny remont tej podkarpackiego odcinka trasy Kraków- Przemyśl. Do niedawna jedną z największych inwestycji był ten most kolejowy w Rzeszowie. W tym roku najgoręcej będzie między Dębicą a Rzeszowem. Przewozy regionalne, które na wydłużeniu czasu jazdy na tej trasie tracą coraz więcej pasażerów liczą że może być tylko lepiej.
Krzysztof Pawlak, Podkarpacki Zakład Przewozów Regionalnych
-”Co do remontów to największe problemy mamy oczywiście na trasie 91 między Tarnowem a Rzeszowem, bo tu jest najwięcej remontowanych odcinków.”

Tylko na tej trasie ma zostać przebudowanych ponad 130 mostów kolejowych i wiaduktów Prawie 50 przejazdów zostanie zastąpionych wielopoziomowymi skrzyżowaniami. A renowacja czeka 16 stacji kolejowych. Dla pasażerów może to być kolejna próba cierpliwości, bo choć po remontach pociągi mają jeździć z szybkością nawet 160 km na godzinę to można na to liczyć dopiero w grudniu 2014 roku.

Beata Wolańska